Body positive vs. body neutraal. Wat werkt voor jou?

header2

Gratis online training.
Stop met lijnen en eetbuien,
start met leven!

Zet de eerste stap in het doorbreken van je eetbuien.

Body positive vs. body neutraal. Wat werkt voor jou?

 

Op deze website spreek ik over ‘body positive’ of van lichaamspositiviteit. Ik versta daaronder dat je tevreden bent met je lichaam en je er comfortabel in voelt. Dat je er blij mee bent. Maar wat nou als dat nog een stap te ver voor je is?

Wat nou als jij je op dit moment echt nog niet kunt voorstellen dat je je comfortabel in je lichaam voelt, laat staan dat je er blij mee bent?

Blij zijn met je lijf kan nog onmogelijk voor je lijken

 

Dat kan ik me maar al te goed voorstellen. Quotes en uitspraken als  ‘omarm je lichaam’, ‘houd van je lichaam’, en ‘je bent prachtig zoals je bent’ kunnen nog behoorlijk aanvoelen als een ver-van-je-bed-show. Alsof dat gewoon niet over jou gaat.

En weet je? Dat is niet erg. Ik spreek met veel vrouwen over hoe zij over hun lichaam denken en hoe ze hun lijf ervaren. Als ze eerlijk worden dan hoor ik ze dingen zeggen als ‘ik walg van mijn lichaam’, ‘ik haat mijn buik en bovenbenen’, ‘ik haat mijn heupen en billen’.

Je kunt niet van het haten van je lichaam in één stap overgaan naar je comfortabel en blij voelen met je lijf. Ik denk dat dat idee je zelfs kan afschrikken, omdat je er zeker van bent dat dat niet haalbaar is voor jou. Nog niet.

Daarom denk ik dat er een tussenstation is

 

Dat tussenstation noem ik ‘body neutraal’. Of lichaamsneutraal: het accepteren van je lichaam zoals dat is, zonder dat je steeds de behoefte of druk voelt om er iets aan te moeten veranderen. Begrijpen dat je genoeg bent (en niet perfect hoeft te zijn).

Gewoon je dagen door kunnen gaan zonder überhaupt gefocust te zijn op je lichaam. Maar gewoon te doen. Te werken. Te eten. Te lopen. Te sporten. Te léven, eigenlijk. Door je lichaam te zien en te ervaren als een instrument om je te brengen op plekken waar je wilt of moet zijn.

Je kleding ’s ochtends uitkiezen op basis van wat lekker zit. Even in de spiegel je gezicht checken, maar alleen om te zien of er niet iets tussen je tanden zit. Eten zonder bijgedachten omdat je honger hebt of nu eenmaal ergens trek in hebt. Naar bed gaan zonder aan je lichaam te denken. Opstaan zonder aan je lichaam te denken. Sporten om je lekker te voelen en niet om af te vallen.

Je lijf ‘neutraal’ ervaren kan al een groot verschil maken

 

Je ‘neutraal’ voelen in je lichaam is een eerste stap, van waaruit je het je langzaamaan wél kan voorstellen dat je blij kan zijn met je lijf. En lichaamspositief kan zijn. Dat je je sexy of aantrekkelijk kan voelen. Van je lichaam kan houden om die unieke kenmerken die alleen jij hebt.

Wat mij betreft zijn er dus drie manieren van ‘zijn’ met je lichaam. Negatief, neutraal en positief.  Hoe zit dat bij jou? Waar sta jij op deze as en wat is voor jou een wenselijk en prettig doel? Lichaamsneutraal of lichaamspositief? Ik ben heel benieuwd. Laat het me weten in de reactie hieronder, of mail of bel me gerust als je hierover wilt sparren.

De term lichaamsneutraal komt van Melissa A. Fabello. Een super toffe body image activiste, eetstoornis activiste, feministe en blogger. Zeker een aanrader om haar te volgen!

Geen reactie's

Geef een reactie