Wanneer je beter niet mee kunt doen aan Linda Lijnt (en wat dan wel te doen)

Foto-header-verkleint-2
Gratis online training.
Stop met lijnen en eetbuien,
start met leven!

Zet de eerste stap in het doorbreken van je eetbuien.

Wanneer je beter niet mee kunt doen aan Linda Lijnt (en wat dan wel te doen)

 

Linda Lijnt is begonnen. Het lijkt erop dat duizenden (voornamelijk) vrouwen meedoen. Maar Linda Lijnt is niet voor iedereen een gezond, positief of onschuldig initiatief, als je het mij vraagt. Wanneer is het eigenlijk niet zo’n goed idee om mee te doen?

“Serieus? Linda de Mol gaat lijnen en roept iedereen op om mee te doen? Oeh, ik word hier boos van!” Op de dag dat Linda de Mol haar initiatief aankondigt, krijg ik dit appje van Ymke, een vrouw die ik begeleid.

Ze is 36 jaar en een beetje zoals Linda, vind ik. Ze heeft een veeleisende baan als projectmanager. Ze is megaslim, grappig, warm, ambitieus en altijd bezig zichzelf verder te ontwikkelen. Een gesprek met haar, dat gaat ergens over.

Zo spraken we ook geagiteerd over Linda Lijnt. We waren boos! En teleurgesteld. Ik stond op het punt om in de pen te klimmen en Linda de Mol een vurige open brief te schrijven met een heel relaas over hoe jammer het is dat een inspirerend rolmodel zoals zij met deze actie bijdraagt aan een cultuur van lijnen en nadruk op het vrouwelijk lijf. Ymke leverde driftig input.
Maar al gauw kwamen we tot de conclusie dat we eigenlijk helemaal niet boos zijn op Linda.

We zijn vooral bang dat er veel vrouwen meedoen aan Linda Lijnt, voor wie dit eigenlijk geen goed idee is

 

Vrouwen zoals ikzelf een paar jaar geleden. Vrouwen zoals Ymke.

Ymke worstelt al heel lang met haar gewicht en met eten. Ze is vrijwel haar hele leven al aan de lijn. Dat lijnen heeft nooit geleid tot structureel gewichtsverlies op de lange termijn. Wat het haar wel heeft opgeleverd is een gigantische hoeveelheid kennis over afslankmethodes, voeding en beweging. Haar kun je niets meer wijsmaken over gezondheid.

Wat dat levenslange lijnen haar ook heeft opgeleverd is een obsessie met eten. Dagelijkse eetbuien, terwijl ze juist zo hard probeert af te vallen. Bovendien baalt ze van haar lichaam als ze in de spiegel kijkt. Haar blik op zichzelf weerspiegelt de oordelen en de kritiek die ze al jong kreeg op haar lijf. Want opvattingen over vollere lichamen, die hebben we in deze maatschappij genoeg.

Voor Ymke is Linda Lijnt (en wat dat betreft ieder ander dieet) geen goed idee. Zij had iets anders nodig. Ik had dat ook. Hoe zit dat bij jou?

Is het voor jou verstandig om mee te doen met Linda Lijnt?

 

Dat kun je onderzoeken door de volgende drie vragen te beantwoorden.

  1. Heb je al meerdere malen gelijnd in je leven, zonder blijvend resultaat?
  2. Worden je gedachten dagelijks in beslag genomen door eten?
  3. Heb je eetbuien, last van overeten of het gevoel eetverslaafd te zijn?

Twee of drie keer ja? Dan wil ik zo graag dat je dit weet:

Lijnen is niet de oplossing

 

Je hebt geen probleem met je gewicht. Je hebt een probleem met eten. Een nieuwe lijnpoging gaat er niet voor zorgen dat je van je eetbuien afkomt. Helaas werkt het ook niet zo dat als je je streefgewicht bereikt hebt, je issues met eten als sneeuw voor de zon verdwijnen.

Als je jezelf herkent in de vragen hierboven, dan vermoed ik dat je dat stiekem wel weet. Je hebt al aan den lijve ondervonden dat lijnen een rommelige mix is van hoop en frustratie. Dat is enorm tegenstrijdig. Een nieuwe lijnpoging kan aanvoelen als hoopvol, als een belofte. Je gaat weer geloven dat dit ‘m écht gaat worden. Dit keer gaat het lukken!

Tegelijkertijd voel je je misschien gespannen en ben je bang dat dat moment weer komt waarop je weet dat je dezelfde doodlopende weg aan het bewandelen bent. Dat moment waarop je ‘zwicht’, dat je ‘toegeeft’ en dat vervolgens uitdraait op een eetbui. Om de volgende dag weer van voren af aan te beginnen.

Het is niet jouw schuld dat je het niet volhoudt

 

Ik ga het nog eens herhalen, want dit is heel belangrijk: het ligt niet aan jou. Je hebt geen gebrek aan discipline, doorzettingsvermogen of wilskracht. Je bent niet zwak. Je bent geen vreetzak die zichzelf niet in de hand heeft. Het is het proces van lijnen op zichzelf dat ervoor zorgt dat je eetbuien hebt.

Lijnen houdt je in de ban van eten

 

Die twee zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden. Iedere eetkeuze heeft lading. Ieder eetmoment heeft de potentie om te slaan in een eetbui. Het is niet voor niets dat eetbuien en overeten vrijwel alleen voorkomt bij mensen die lijnen, veel hebben gelijnd of zichzelf vaak voornemen om op hun eten en de kilo’s te gaan letten. Tel daarbij op dat lijnen en diëten in 95% van de gevallen gewoonweg niet werkt op lange termijn¹.

Meedoen aan Linda Lijnt gaat op dit punt alleen maar verder bijdragen aan die verstoorde relatie met eten en je lichaam. Sterker nog, lijnen is vermoedelijk één van de oorzaken van je eetbuien. Maar ik snap zo goed dat je op dit punt beland bent. Ik was er zelf ook. Ymke was er ook.

Als lijnen niet de oplossing is, wat dan wel?

 

Als je aanvoelt dat lijnen jou alleen maar verder van huis brengt, dan heb je niemand meer nodig hebt die je vertelt wat je moet eten. Jij weet echt wel wat gezond is. Dan is het tijd om de strijd met eten te stoppen en je te gaan richten op een ontspannen en gezonde relatie met eten. Dat begint bij het onderzoeken van je eetbuien.

Hoe klinkt dat? Want ik kan me zo goed voorstellen dat er nu allerlei alarmbellen in je hoofd afgaan… Stoppen met lijnen? Maar dan kom ik in no-time gigantisch aan! Ontspannen eten? Dan eet ik alles wat los en vast zit! Mijn eetbuien onder de loep nemen? Liever niet…

Toch is dat precies waar je in mijn ogen moeten beginnen. Bij het stoppen met lijnen, het onderzoeken van je eetbuien en ontdekken wat ontspannen eten inhoudt. Dat is makkelijker gezegd dan gedaan, I know.

Daarom heb ik een paar hulpmiddelen voor je op een rijtje gezet

 

Eerst is het goed om te leren hoe het komt dat je steeds vastloopt in lijnen eetbuien. Daar valt namelijk nog wel wat meer over te vertellen dan in dit artikel beschreven staat. Dat kun je ontdekken in mijn gratis online training: Stop met lijnen en eetbuien, start met leven. 

Vervolgens is het fijn om te weten hoe normaal eten eruit ziet, als tegenpool van lijnen en eetbuien. Dat lees je in dit artikel: Hoe ziet normaal eten eruit?

Daarna wil je misschien weten hoe dat proces van eetbuien naar normaal eten verloopt. Dat kun je lezen in dit stuk.

Misschien is dit nieuw voor je en kun je dit allemaal nog niet echt plaatsen. Dat kan ik me voorstellen, want het duurde in mijn geval ook even voordat ik de relatie tussen lijnen en eetbuien begon te begrijpen. Dat gold ook voor Ymke.

Het gaat goed met Ymke. Ze zit bijna aan het einde van mijn programma en ze is heel dicht bij een normale, ontspannen relatie met eten, zonder eetbuien en overeten. Ze gaat in zichzelf zien wat ik – en haar dierbaren om haar heen – in haar zien: een mooi mens dat de moeite waard is om te leren kennen. Een vrouw die zich niet meer laat leiden door het cijfer op de weegschaal en gedoe met eten. Een waar rolmodel voor andere vrouwen.

1. Linda Bacon, PhD (2008). Health At Every Size. The surprising thruth about your weight. BenBella Books, INC. Dallas.

1Reactie
  • Noël de Rooij
    Geplaatst op 13:30h, 31 maart Beantwoorden

    Jeetje Danielle, wat een goed artikel is dit weer! Genuanceerd, je schrijft waar het echt over gaat! Dank.

Geef een reactie