Hoe ziet een normale relatie met eten eruit?

Foto-header-verkleint-2
Gratis online training.
Stop met lijnen en eetbuien,
start met leven!

Zet de eerste stap in het doorbreken van je eetbuien.

Hoe ziet een normale relatie met eten eruit?

 

Ontspannen eten. Ongedwongen eten. Moeiteloos gevarieerd en uitgebalanceerd eten. Met plezier, zonder bijgedachten, frustratie en overeten. Normaal eten. Kun je het je überhaupt nog voorstellen?

Ik weet zeker dat jij een normale eter in je omgeving hebt. Zo iemand die gewoon eet als hij honger heeft en stopt als hij vol zit. Die niet aan eten denkt als hij geen honger heeft en zich geen zorgen maakt over zijn gewicht. Ze bestaan. Ik heb me er ook lang over verbaasd.

De meeste vrouwen die mijn cursus volgen hebben geen idee hoe normaal eten eruit ziet. Hoe het voelt om zich niet meer gespannen, zenuwachtig, machteloos of gefrustreerd te voelen met eten.

Maar wat is normaal eten eigenlijk? En is het mogelijk om na jarenlang lijnen, eetbuien en bezorgdheid over eten weer een normale eter te worden? In dit artikel lees je mijn antwoord op deze vragen.

Eten als een diëter

 

Als jij het gevoel hebt dat je verre van een normale eter bent, dan is de kans groot dat je een lijner of diëter bent. Je eet als het ware met een dieetmentaliteit. Wat betekent dat?

De lijner of diëter…

⇒  laat wat en wanneer hij eet bepalen door eetregels, eetplannen of voedingsschema’s
⇒  probeert bepaald soort voedsel te vermijden
⇒  voelt niet (goed) aan wanneer hij honger heeft of vol zit
⇒  deelt eten in, in goed en fout
⇒  ontzegt zichzelf eten, ook als hij er wel zin in heeft of honger heeft
⇒  wordt boos op zichzelf als hij iets ‘fouts’ eet
⇒  kan niet of moeilijk stoppen met eten

En dat laatste is zo opvallend. Want minder eten is juist wat je al zo lang wilt! Toch? Dat is immers de reden dat je die eetregels voor jezelf bedenkt en opvolgt… Maar ik denk dat je inmiddels ook wel ervaart dat al deze regels en die controle juist een averechts effect hebben: je eet vaak meer dan prettig voelt en je hebt eetbuien.

Eten als een normale eter

 

Een normale eter laat zich voor het overgrote deel leiden door de vraag: Heb ik honger en zo ja, waar heb ik behoefte aan?

De normale eter…

⇒  laat wat en wanneer hij eet bepalen door signalen van honger en verzadiging
⇒  vertrouwt erop dat zijn lichaam het aangeeft als het vol zit
⇒  stopt met eten als hij genoeg heeft of als het niet meer smaakt
⇒  eet wat hij op dat moment het liefste wil eten, zonder schuldgevoel of moreel dilemma
⇒  eet niet om een bepaald lichaamsgewicht te bereiken of te behouden
⇒  houdt zich niet met eten bezig als het niet nodig is

Ellyn Satter zegt het heel mooi: ‘Normaal eten betekent met honger aan tafel gaan en eten tot je voldaan bent. In staat zijn om voedsel te kiezen dat je echt lekker vindt en te eten tot je werkelijk genoeg hebt, en dus niet te stoppen omdat je zou móeten stoppen. Normaal eten is een overwogen beslissing nemen over wat je eet, zodat je voedzaam eet, maar zonder hier zodanig zenuwachtig en restrictief mee om te gaan dat je plezierig en lekker eten misloopt.

Normaal eten bestaat voor de één uit drie maaltijd per dag, voor de ander uit vier of vijf, voor weer een ander uit allerlei hapjes door de dag heen. Het betekent dat je soms wat koekjes in de trommel laat zitten omdat je weet dat je er morgen weer van kan eten. Soms betekent het dat je er nog meer neemt omdat zo heerlijk smaken.

Normaal eten is jezelf toestemming geven om ook te eten omdat je blij, verdrietig, moe of verveeld bent, of gewoon omdat het goed voelt. Normaal eten betekent soms overeten en je vol en oncomfortabel voelen. Soms betekent het te weinig eten en spijt hebben dat je niet meer op hebt. Normaal eten is erop vertrouwen dat je lichaam de balans zelf weer opzoekt.

Normaal eten vraagt wat tijd en aandacht, maar niet AL je tijd en aandacht. Het verhoudt zich op een fijne manier tot de andere gebieden in je leven. Normaal eten is flexibel. Het varieert steeds opnieuw in reactie op je hongergevoel, je dagelijkse rooster, de aanwezigheid van eten en je gevoelens.”

Dat klinkt toch ontzettend fijn en ontspannen?

 

Zou er niet een last van je schouders afvallen als je op deze manier met eten om kon gaan? Hoeveel tijd en energie zou er in je leven vrijkomen als dit jouw realiteit was?

Tegelijkertijd vermoed ik dat het in jouw ogen te mooi klinkt om waar te zijn. “Maar dit is voor mij allang niet meer haalbaar”. Misschien ben je er zelfs heilig van overtuigd dat als JIJ dit gaat doen, je binnen no-time kilo’s aankomt. Of dat je toch echt eerst nog moet afvallen.

Ik begrijp het heel goed. Ik heb een tijd gekend waarin ik het gevoel had dat ik iedere minuut van de dag wel een keer aan eten dacht. Stoppen als ik vol zit? Vertrouwen op mijn hongergevoel? Ja, dahaag! En dan alleen maar friet, chips en pizza eten zeker?!

Jouw normale eter is onderdrukt door jarenlang lijnen en gedoe met eten

 

Lijnen en diëten ondermijnen jouw vermogen om ontspannen en ongedwongen met eten om te gaan. Maar het goede nieuws is dat je het opnieuw kunt leren. We hebben namelijk allemaal een ontspannen, ongedwongen eter in ons. Ook jij. Ook als je stiekem gelooft dat je een hopeloos geval bent.

Het is mij ook gelukt om dit leerproces te doorlopen en mijn klanten lukt het ook.

Ben je er aan toe om de normale eter in jezelf naar boven te halen?

 

Ik help je er graag bij. Neem eens een kijkje bij de online zelfstudie cursus ‘Bouw een ontspannen relatie met eten’, waarin je in alle facetten leert toepassen van een ongedwongen relatie met eten, zonder eetobsessie en eetbuien.

Je kunt ook eens beginnen met mijn gratis videoserie Stop met lijnen en eetbuien, start met leven.

Neem gerust contact met me op als je vragen, je verhaal wilt vertellen of kennis wilt maken.

Mail: danielle@bodypositive.nl
Telefoon: 0651234653

Bronnen:
Ellyn Satter Institute: http://ellynsatterinstitute.org/index.php voor de omschrijving van normaal eten.

Geen reactie's

Geef een reactie