Hoe stop ik met diëten?

header2

Gratis online training.
Stop met lijnen en eetbuien,
start met leven!

Zet de eerste stap in het doorbreken van je eetbuien.

Hoe stop ik met diëten?

 

Dit is de vraag die mij het vaakst gesteld wordt. Meestal gevolgd door: En als ik dat doe, kom ik dan niet heel veel aan?  In dit artikel mijn antwoord. 

Ik ben benieuwd of dit jou bekend voorkomt: 

Je bent ontevreden over je lichaam. Je baalt (of walgt) van wat je in de spiegel ziet.  Je besluit om aan de lijn of op dieet te gaan. Je stelt ‘eetregels’ op door een dieet te volgen, je calorie-inname aan banden te leggen of allerlei ‘fout’ voedsel te bannen.

Even voel je je sterk, omdat je het volhoudt en lekkere dingen kunt  laten staan. Tegelijkertijd kun je je onrustig en gespannen voelen omdat je bang bent dat je ‘de fout in zal gaan’. Of je maakt je zorgen over situaties waarin je weet dat het lastig wordt je aan je eetregels te houden.

Dan kom je op ‘t punt waarop je het niet meer volhoudt. Dat kan zijn omdat je een gebrek aan energie hebt of omdat je je gefrustreerd/moe/gestrest/verveeld/lusteloos voelt. Of omdat je iets te vieren hebt en jezelf trakteert met eten. Je breekt je regels door iets te eten wat je eigenlijk niet mag van jezelf. Dat resulteert in een eet- of snoepbui en je eet meer dan je eigenlijk prettig vindt. Je denkt ‘wat kan het mij ook schelen, morgen weer een dag’.

Maar daarna. Daarna voel je je schuldig, je schaamt je, je baalt van jezelf. Je hebt spijt van wat je hebt gegeten en wordt bang om aan te komen of nooit af te kunnen vallen. Je slaat jezelf om de oren (“Vetzak! Zo word je toch nooit slank!”). Je bent ontevreden over je lichaam. Je baalt (of walgt) van wat je in de spiegel ziet. Je besluit om weer aan de lijn te gaan…

Zo ziet de dieetcyclus eruit

 

Oh, de eindeloze cyclus van lijnen, overeten, schuld en schaamte…. Ik ken hem maar al te goed. De frequentie waarin je deze eindeloze cyclus doorloopt kan verschillen: iedere week (“Maandag begin ik weer!”), iedere maand, iedere dag of zelfs meerdere keren per dag.

De dieetcyclus

Hoe doorbreek je deze cyclus? Dat is de eerste stap die ik met mijn klanten zet en die wil ik in dit artikel met je delen. Je zal misschien niet meteen enthousiast worden van het antwoord. Misschien is dit niet wat je wilt horen. En ik zal ook nooit beweren dat dit proces alleen maar leuk of makkelijk is. Maar het is ZO de moeite waard!

Waar deze cyclus steeds weer opnieuw begint is bij de behoefte om je lichaam te willen veranderen. Laat dit even op je inwerken. De reden dat je steeds weer opnieuw start met deze cyclus is omdat je niet tevreden bent met je lichaam zoals het nu is.

Zie je hoe paradoxaal dit is? Dat juist je behoefte om je lichaam te willen veranderen jou in deze tredmolen houdt? En dat dit er juist voor zorgt dat jouw relatie met je lichaam alleen maar slechter wordt? Zie je ook hoe tegenstrijdig lijnen/restricties/eetregels werken? Juist dóór die regels ben je in beslag genomen door eten. En juist dóór die regels heb je last van eetbuien (en daardoor ook misschien wel van gewichtstoename of jojoën).

De eerste stap om uit deze dieetcyclus te komen is om tevreden te worden met je lichaam zoals dat NU is.

 

Als het bij jou zo’n beetje werkt zoals ‘t bij mij werkte, dan voel je nu waarschijnlijk behoorlijk wat weerstand. Ik kan me goed voorstellen dat het idee om tevreden te worden met je lichaam zoals het nu is, klinkt als iets wat je absoluut niet kan en niet wil. Je wilt immers afvallen! En dat wil je al heel lang. Oh, wat begrijp ik je goed! Ik was daar ook. Ik vermoed dat je denkt:

  • Als ik mijn lichaam accepteer zoals het nu is, geef ik mezelf toestemming om alles te eten wat los en vast zit
  • Als ik mijn lichaam accepteer zoals het nu is, kom ik bijna nooit meer van die bank af.
  • Oftewel: als ik mijn lichaam accepteer zoals het nu is, kom ik waarschijnlijk aan.

Je gelooft waarschijnlijk ook dat je automatisch tevreden zal zijn met je lichaam als je je ideale gewicht hebt bereikt. Toch werkt dat niet zo. Als je je lichaam haat, zal je altijd redenen vinden om je lichaam te haten, ongeacht je gewicht of maat. Als je op dat “ideale gewicht” bent, zal je je voor altijd aan die eetregels moeten houden (en dat lukt niet, dat heb je vaak genoeg ervaren). Om nog maar niet te spreken over de angst en onrust die je voortdurend voelt om aan te komen.

Aan de andere kant, als je geeft om je lichaam, je lichaam accepteert en respecteert, zal je altijd iets vinden wat je waardeert aan je lijf, ongeacht je gewicht of maat.

 

Je lichaam gaan accepteren en liefhebben betekent niet dat je onverschillig wordt over je gezondheid. Het betekent ook niet dat je alles gaat eten wat los en vast zit. De kans is juist groter dat je dat doet wanneer je in de dieetcyclus zit. Je komt pas uit de dieetcyclus als je haat en afkeer van je lichaam loslaat. Je lichaam haten gaat je nergens brengen.

Het herzien van de manier waarop je tegen jezelf praat is één van de sleutels om een gezonde relatie met je lijf én eten te krijgen. Want er is een groot verschil tussen willen afvallen uit haat voor je lijf en willen afvallen uit waardering voor je lijf. Kijk maar eens naar het verschil tussen deze uitspraken:

“Mijn benen zijn gigantisch. Kijk ze drillen als ik loop”
“Mijn benen zijn sterk. Ze dragen me naar de plekken waar ik wil zijn”

“Niemand zal je echt aantrekkelijk vinden met zo’n lijf”
“Lichamen komen in verschillende vormen en maten en ieder lichaam is een goed lichaam.”

“Vreetzak. Je hebt je weer laten gaan.”
“In plaats van mezelf om de oren te slaan na een eetbui, ga ik onderzoeken waarom ik een eetbui had en proberen mezelf hierin beter te leren kennen”

“Je bent walgelijk dik. Morgen ga je weer aan de lijn. En dit keer echt volhouden!”
“Ik zou het fijn vinden om wat af te vallen.”

“Je moet meer en langer sporten, want zo kom je er nooit!”
“Ik wil bewegen op manieren die mij plezier en voldoening geven omdat ik goed voor mijn lichaam wil zorgen.”

Voordat ik met mijn klanten aan de slag ga met het krijgen van een gezonde, meer neutrale relatie met eten, gaan we dus altijd eerst aan de slag met lichaamswaardering, ook al roept dat in het begin weerstand op. Kun je wel meer inspiratie gebruiken? Lees dan ook eens mijn blog over voornemens die passen bij lichaamswaardering (alvast excuus voor het taalgebruik hierin).

Wil je aan de slag met jouw relatie met eten en je lijf? Zodat je er niet meer iedere dag door in beslag genomen wordt? Dan is 1-op-1 coaching misschien iets voor jou. Neem gerust contact met mij op. Of neem een kijkje bij mijn aanbod.

Geen reactie's

Geef een reactie