Hoe je niet gek wordt rondom eten tijdens de feestdagen

Foto-header-verkleint-2
Gratis online training.
Stop met lijnen en eetbuien,
start met leven!

Zet de eerste stap in het doorbreken van je eetbuien.

Hoe je niet gek wordt rondom eten tijdens de feestdagen

 

Nog heel even en de kerstdagen beginnen toch echt. Voor de meeste mensen betekent dat lekker een paar dagen vrij zijn. Bij elkaar komen met de mensen van wie je houdt. Nostalgie. Een lekkere kriebeltrui aan. Een lichtgevende kerstboom. Cadeautjes geven en krijgen. Misschien wel de spanning van dat nieuwsjaarslot dat jou rijk zou kunnen maken in 2016. Veel en lekker eten.

‘Dieetpraat’ om je heen. Opmerkingen over hoeveel die vriendin/zus/moeder/tante van plan is af te gaan vallen in het nieuwe jaar. Stressen over al dat eten. Tijdschrift-covers die je vertellen dat je hard je best moet doen om niet teveel te eten. Facebook-posts met ongevraagd advies over ‘toetjes waar je je niet schuldig over hoeft te voelen’. Je ellendig voelen over je lichaam. Meer eten dan je je eigenlijk lekker bij voelt.

Hé….dit begon positief. Wat is hier gebeurd?

Kerst: liefde, dankbaarheid, samenzijn en meer van dat soort moois? Of frustratie als het om eten gaat?

 

Of je nu wilt afvallen of juist wilt aankomen, je gewicht wilt behouden, gezond wilt eten of worstelt met onzekerheid over je lijf. Haat, afkeer, walging en onzekerheid over je lichaam en frustraties rondom eten liggen op de loer.

De feestdagen kunnen nogal overweldigend zijn voor iemand die, om het op z’n zachtst te zeggen, niet zo happy is met haar lichaam en soms denkt dat ze gek wordt rondom al dat eten. Jammer genoeg heb je een hoop dingen zelf niet in de hand. De gesprekken om je heen over eten, lijnen, afvallen en aankomen. De boodschappen en beelden in de media over hoe je je lichaam weer ‘terugkrijgt’ na de feestdagen. Ongevraagde opmerkingen over je lichaam of over wat je eet.

Het enige dat jij in de hand hebt is hoe je met deze dagen omgaat

 

Hier geef ik je 4 tips over hoe om te gaan met ‘feestdagtaferelen’ die voor jou een trigger kunnen zijn om je akelig te voelen over je lichaam of rondom eten.

1. Wees voorbereid
Al dat geklets over lijnen, afvallen, ‘fout’ eten, schuldgevoelens, gewicht… Het gaat geheid gebeuren en je gaat het horen om je heen. Je weet het, dus de eerste stap is om je er niet door te laten verrassen. Bedenk vooraf hoe je hier mee om wilt gaan (ik geef je een paar strategieën verderop in dit artikel) en op het moment dat het gebeurt: haal even diep adem en reageer zoals je dat op voorhand hebt bedacht.

2. Wees voorbereid
Alweer? Ja. Maar dit keer: wees voorbereid op jezelf. Bedenk vooraf wat er allemaal in jouw hoofd om kan gaan op die momenten. Schrijf het op, mijn ervaring is dat dat goed werkt. Je interne criticus viert waarschijnlijk zijn eigen feestje in jouw hoofd. Wat ga je allemaal denken? Door hier vooraf bij stil te staan kun je voorkomen dat je je ook hierdoor laat verrassen. Je weet dat het gaat gebeuren, dus grote kans dat je het ziet aankomen dat je hatelijke dingen over jezelf gaat denken. Verderop meer over een concrete strategie.

3. Eet met aandacht
De frustratie, machteloosheid of schuld die je voelt rondom eten kan tijdens de feestdagen nog een graadje erger zijn. Wat ik veel hoor is de angst voor overeten of de controle verliezen over wat en hoeveel je eet. Je zou kunnen zeggen dat dat niet zo erg is. Het gaat weer voorbij en je kunt je afvragen hoe erg het is dat je 2 dagen geniet van lekker eten en meer eten dat je gewend bent. Ik weet ook dat het heel goed kan dat jij dat niet zo ziet en dat het voor jou kan betekenen dat je in een neerwaartse spiraal terecht komt.

Om dat gevoel van machteloosheid en frustratie tegen te gaan zijn we vaak geneigd om onszelf allerlei regels op te leggen. Je mag bijvoorbeeld geen toetje van jezelf. Je legt jezelf op dat je alleen ’s avonds mag eten, of je mag maar een bepaalde hoeveelheid van jezelf. Ook al geeft dit je aanvankelijk misschien een gevoel van controle, het werkt vaak averechts. Een regel is makkelijk te breken en als dat gebeurt is de kans groot dat je je schuldig voelt en vindt dat je hebt gefaald. Waardoor het ‘what-the-hell effect’ kan ontstaan.

Eén manier om overeten te voorkomen is om te eten met aandacht:

 

  • Neem even goed de tijd om te kijken naar wat er allemaal op je bord ligt. Bekijk het en neem de geuren in je op. Hiermee voorkom je dat je op de automatische piloot begint op te eten.
  • Proef! Neem iedere hap alsof het de eerste is. Laat het even rusten op je tong en geniet van de smaak.
  • Neem kleine hapjes en kauw langzaam. Bewust kleine hapjes nemen en daar goed op kauwen helpt om het eten beter te proeven en langzamer te eten. Hierdoor krijg je bewust in de gaten wanneer je vol begint te raken.
  • Eet langzaam. Voorkom dat je snel en op de automatische piloot eet. Geniet van iedere hap en leg bijvoorbeeld je bestek tussendoor even neer. Langzaam eten en pauzeren helpt je om bewust te worden wanneer je op een aangename  manier voldaan bent. Zo kun je stoppen zonder dat je teveel gegeten hebt zonder dat je dat wilt.

 

4. Wees mild naar jezelf
Jezelf afstraffen of haten om wat je hebt gegeten, om je gewicht, of om die jurk van vorig jaar die je misschien niet meer past helpt je op geen enkele manier verder. Negatieve gedachten, haat, afkeer of jezelf naar beneden halen is geen motivator om goed voor jezelf te zorgen. Het werkt eerder overeten, frustratie en een slecht lichaamsbeeld in de hand. Wees aardig voor jezelf. Bedenk wat je tegen een goede vriendin zou zeggen als ze hardop tegen zichzelf zou zeggen wat jij op dat moment allemaal tegen jezelf zegt.

Voor wie goed bewapend en met voldoende munitie de feestdagen in wil heb ik hier nog wat extra concrete strategieën voor je. Lock and load!

 

Ben je de dieetpraat zat en kun je geen opmerking over calorieën meer horen? Verander het onderwerp van gesprek. Kijk eens naar deze blog van Nicole Offenberg, waarin ze 25 gewetensvragen heeft beschreven die je jezelf en anderen kunt stellen. Dat geeft het gesprek aan tafel een betekenisvolle wending!

Laat je niet meeslepen door hatelijke gedachten over jezelf. In mijn ebook geef ik je een hele concrete techniek die je meteen kunt toepassen om afstand te nemen van het geklets in je hoofd. Je kunt dit ebook hier gratis aanvragen en downloaden.

– Bedenk dat opmerkingen van anderen over lijnen, calorieën, vetgehaltes, etcetera vooral over hen gaan, en niet over jou. “Dit gaat niet over mij” is een mantra die je tegen jezelf kunt herhalen, terwijl je een keertje diep ademhaalt.

– Doe jezelf een lekkere dosis lichaamspositiviteit cadeau en lees deze blogs er nog eens op na:
20 dingen die de weegschaal je NIET vertelt.
Body positive vs. Body neutraal. Wat werkt voor jou?
3 redenen om te stoppen met lijnen.

Fijne kerstdagen!

Wil je in 2016 werken aan je zelfverzekerder voelen in je lichaam en nu eindelijk lekker normaal met eten om kunnen gaan? Kijk dan eens bij Het Body Positive Programma. Het programma start in januari en je kunt dit nu in zijn geheel volgen voor een aantrekkelijke introductieprijs.

Geen reactie's

Geef een reactie