Van eetbuien naar ontspannen eten. Zo ziet dat proces eruit.

Foto-header-verkleint-2
Gratis online training.
Stop met lijnen en eetbuien,
start met leven!

Zet de eerste stap in het doorbreken van je eetbuien.

Van eetbuien naar ontspannen eten.
Zo ziet dat proces eruit.

 

“Ik vertrouw mezelf niet met eten.”

Ze zegt het bijna tussen neus en lippen door. Ik vraag: “Wat bedoel je daarmee?”
Ze denkt even na.

“Ik heb richtlijnen nodig. Kaders. Ik ben gewend aan mijn eetschema’s, regels en puntentellingen. Zonder deze dingen ga ik helemaal los met eten.”

Voorzichtig zeg ik: “Maar je hebt nu juist eetbuien. Meerdere keren per week, toch?”

Het antwoord komt in de vorm van een diepe zucht. Daarna: “Maar wat jij doet is mij leren om al die houvast los te laten. Ik ben bang voor wat er dan gebeurt. Dan ben ik toch alleen maar aan het vreten?!”

Deze vrouw staat op het punt om aan de cursus ‘Bouw een ontspannen relatie met eten’ te beginnen. Net als vrijwel alle andere vrouwen die haar voor zijn gegaan heeft ze het gevoel dat ze in een gigantische tweestrijd zit. Want er is nog één groot dilemma.

Ze heeft eetbuien omdat ze lijnt, maar ze gelooft ook dat ze alleen nog maar méér eetbuien heeft als ze stopt met lijnen

 

Ik wil haar zo graag op het hart drukken dat dat niet gaat gebeuren. Maar ik snap zo goed dat ze zich dat gewoon niet kan voorstellen. Daarom vertel ik haar hoe het proces eruit ziet van lijnen en eetbuien naar ontspannen eten, als ze met de cursus aan de slag gaat. Zodat ze zich een beeld kan vormen.

Dat ze eetbuien heeft omdat ze lijnt, weet ze trouwens sinds ze mijn gratis online training heeft gevolgd.

Een ontspannen eter worden verloopt in 6 fases

 

Die fases zijn geen exacte wetenschap. Ze zien er voor iedereen net een beetje anders uit. Maar het gaat ongeveer zo.

Fase 1. Je hebt het dieet-dal bereikt

 

Je bent je er pijnlijk van bewust dat het diëten en lijnen niet werkt zoals je zou willen. Je doel om af te vallen lijkt wel een tegengesteld effect te hebben. Je weegt misschien meer dan je ooit hebt gewogen of je jojoot af en aan net zo regelmatig als je de was doet.

Je hebt eetbuien en je baalt van je lichaam. Des te meer frustrerend, omdat je ook weet dat lijnen alleen maar meer olie op het vuur lijkt te gooien. Je eerste gedachten neigen misschien toch naar een nieuw dieet, maar je realiseert je ook dat het idee alleen al om aan weer een dieet te beginnen je doodmoe maakt.

Je ziet in dat er iets anders nodig is

 

En ik vind jou stoer en moedig dat je dit durft te zien en dat je je verhaal aan mij vertelt. We hebben genoeg om over te praten en we gaan aan de slag.

Fase 2. Je gaat het probleem begrijpen

 

Je zou stiekem misschien willen dat we in de cursus meteen met die eetbuien en met ontspannen eten aan de slag gaan. Maar dat doen we niet, want ik weet dat dit traject anders gewoon weer een nieuw dieet voor je wordt.

Je gaat onderzoeken hoe het komt dat je lijf en eten je al zo lang en zoveel bezighouden. We kijken naar de factoren waardoor dit allemaal beïnvloed wordt en hoe die in jouw leven spelen. Dat is cruciaal, want daardoor kan ik je ook helpen om hier verandering in aan te brengen.

Er vallen puzzelstukjes op zijn plaats

 

Je leert hoe het precies komt dat lijnen en diëten niet werkt, maar hoe het juist heeft bijgedragen aan een beladen relatie met eten, je lijf en aan je eetbuien. Zodra je dat ziet, wil je eigenlijk niet meer terug. Je baalt van het feit dat je zo lang gelijnd hebt. Maar je bent bereid om een nieuwe weg in te slaan.

Fase 3. Je sluit vrede met eten

 

Deze fase duurt het langst. Het is ook een gekke fase, want je bent hyperbewust met eten bezig. We zoomen erop in. Maar zoals een cursist van mij onlangs zei: “Ik ben sowieso de hele dag met eten bezig. Dan kan ik dat net zo goed doen op een manier die me gaat helpen”.

Eten is niet meer de vijand

 

Je gaat leren om stap voor stap je eetregels los te laten en jezelf onvoorwaardelijk toestemming te geven om te eten. Dat klinkt aanvankelijk als iets wat je absoluut niet wilt. Maar ik leer je er ook nieuwe dingen bij. Zodat je niet “helemaal losgaat” met eten.

Je kijk op eten verandert volledig. Je bent steeds beter in staat om recht te doen aan je hongergevoel en je werkelijk voldaan te voelen. Je merkt dat je langzaamaan minder in beslag genomen wordt door eten als je geen honger hebt.

Fase 4. Je doorbreekt je eetbuien

 

Op dit punt beginnen de meeste van mijn klanten het te zien… Hoe het komt dat ze steeds weer uitkwamen op eetbuien. Je leert je eetbuien kennen, als het ware. En daardoor krijg je er meer grip op. Je ziet ze aankomen, bij wijze van spreken.

Je leert eten zonder strijd en zonder oordeel

 

Gek genoeg is dat precies wat nodig is om ontspannen te eten, zonder eetbuien. Bovendien leer je wat de functie is van een eetbui en je onderzoekt hoe dat bij jou persoonlijk werkt (we zijn immers allemaal anders).

In het coachgesprek bespreken we jouw persoonlijke vragen en dilemma’s.

Fase 5. De ontspannen eter in jou ontwaakt

 

Het experimenteren en ontdekken van de vorige fase gaat zich uitkristalliseren en gaat voelen als betrouwbare gedragsverandering. Het intuïtief maken van eetkeuzes wordt steeds makkelijker en neemt steeds minder tijd in beslag.

Je gedachten over eten zijn niet langer obsessief

 

Je eet als je honger hebt en stopt als je vol zit. En de rest van de dag houdt eten je gewoon niet zo bezig. Het verschuift naar de achtergrond.

Misschien moet je jezelf er weer even aan helpen herinneren dat afvallen niet het doel is. Maar dat een stabiele en gezonde relatie met eten en bewegen de focus heeft. De cursus helpt je daarbij, want ik ken de valkuilen door en door.

Fase 6. Je bent vrij van eetobsessie

 

Als je bij deze fase bent aangekomen, heeft al je werk ertoe geleid dat je nu een comfortabele, vanzelfsprekende manier van eten hebt. Je bent consistent in het kiezen van eten dat je lekker vindt en waar je plezier in ervaart.

Je eet wat goed voelt. Soms is dat friet, soms is dat fruit

 

Je eet uitgebalanceerd, met plezier, je hebt weinig tot geen eetbuien meer. Je bent niet meer boos op je lijf maar respecteert het en behandelt het met waardigheid. Je ziet dat lichamen komen in verschillende vormen en maten en dat het weinig zegt over gezondheid of karakter of persoonlijkheid.

En tot slot: Je voelt je sterk staan tegenover al die bronnen en mensen die denken te weten wat het beste voor je is en wat voor soort lichaam je zou moeten hebben. Jij bent de expert over jouw eigen lijf.

Heb jij ook het dieet-dal bereikt?

 

Ben je er wel aan toe dat je niet meer zo in beslag genomen wordt door eten?

Ik begeleid je graag door deze fases heen met mijn online zelfstudie cursus ‘Bouw een ontspannen relatie met eten’.  Je kunt deze cursus volgen in het tempo dat bij jou past en (als je dat wilt) zonder dat iemand het hoeft te weten. Ik ben benieuwd of het iets voor je is. Je mag me natuurlijk altijd mailen of bellen om daarover te overleggen.

Mail: danielle@bodypositive.nl
Telefoon: 0651234653

Geen reactie's

Geef een reactie