9 Body Positive voornemens voor 2018

header2

Gratis online training.
Stop met lijnen en eetbuien,
start met leven!

Zet de eerste stap in het doorbreken van je eetbuien.

9 Body Positive voornemens voor 2018

 

Het is de eerste week van een nieuw jaar, dus het is natuurlijk geen verrassing dat we gebombardeerd worden met berichten over hoe je nu echt die extra kilo’s kan verliezen, wat je wel en niet moet eten als je wilt afvallen en welke 40-dagen plannen je naar dat ‘killerbody’ gaan helpen. De dieetindustrie laat nog harder van zich horen (en verdient nóg meer geld).

Fuck dat.

 

Neem me niet kwalijk. Ik ben niet altijd zo direct. Maar echt. Fuck dat. Je hebt niet nog een dieet nodig. Je hebt niet nog een afval-challenge of 8-wekenplan nodig. Ik kan je wel 100 redenen geven waarom, maar je hebt vast meer te doen vandaag dan alleen dit artikel lezen. Daarom de belangrijkste feiten op een rijtje:

 

→ Lijnen en diëten werkt niet op de lange termijn. De meeste mensen verliezen ongeveer 5-10% procent van hun startgewicht in de eerste 6 maanden, maar dat gewicht komt er bij 90% van de mensen in de maanden daarna weer aan (en dat ligt dus niet aan jou).

 

→ Lijnen en diëten helpt je niet van je eetbuien en emotie-eten af. Integendeel. Eetbuien en overeten komt vrijwel alleen voor bij mensen die zichzelf eten ontzeggen. Hoe dat precies werkt, kun je leren in deze gratis online training.

 

→ Voornemens om af te vallen ondermijnen je eigenwaarde en zelfvertrouwen. De wens om slanker te zijn wordt vaak ingegeven uit angst om niet mooi\goed genoeg te zijn of niet geaccepteerd te worden. Maar jouw waarde, schoonheid en succes hebben niets te maken met je gewicht.

 

→ Zelfhaat, walging en afkeer van je lijf werken niet als motivator om je beter te voelen over je lijf en eten. Integendeel. Het houdt je in de cyclus van lijnen en eetbuien. Bovendien: het houdt je tegen om voluit te leven. Hoe vaak heb je niet gedacht ‘Eerst afvallen, en dan pas genieten/zwemmen/een nieuwe baan/leuke kleding….”?

 

→ Afvallen is niet de gouden route naar een betere gezondheid. Uit onderzoek blijkt dat de focus op gezonde en fijne gewoontes een veel groter effect hebben als gewicht verliezen niet het doel is. Willen afvallen legt druk op eten en druk op eten bevordert op geen enkele manier je gezondheid. Het maakt dat je in beslag genomen bent door eten, het werkt eetbuien en overeten in de hand en het belemmert een ontspannen relatie met eten.

 

Mag ik iets anders voorstellen?

 

Maak van 2018 voor jou het jaar van Body Positive voornemens. Gewichtsneutrale doelen die veel meer doen voor je algehele welbevinden dan doelgericht gewichtsverlies.
De sleutel van gewichtsneutraliteit, is dat je je gewicht naar de achtergrond plaats, en keuzes maakt op basis van respect en liefde voor jezelf en je lichaam.

 

9 Body Positive voornemens voor 2018

 

1  Ik ga dankbaarheid naar mijn lichaam cultiveren (Hallo bovenbenen! Bedankt dat jullie sterk zijn en me dragen naar plekken waar ik wil zijn!)

2  Ik ga mijn lichaam niet meer gebruiken als vergelijkingsmateriaal. In plaats van ‘Als je denkt dat jíj dik bent, dan ben ík een walvis’ reageer ik met ‘Ik probeer me goed over mijn lichaam te voelen’

3  Ik plaats van mezelf om de oren te slaan na een eetbui, ga ik onderzoeken waarom ik een eetbui had en proberen mezelf hierin beter te leren kennen

4  Ik neem me voor dat als positief over mijn lijf denken me teveel druk geeft, ik me richt op lichaamsneutraliteit

5  Ik ga stoppen met het koppelen van mijn eigenwaarde aan hoe “goed” of “gezond” of “paleo” of “wat dan ook” ik de dag ervoor heb gegeten

6  Ik herinner mijzelf er dagelijks aan dat mijn lichaam een instrument is, en geen object dat door anderen bewonderd moet worden

7  Ik zal nooit meer andere mensen veroordelen of bespotten op hun lichaam of uiterlijk

8  Ik herinner mijn vrienden eraan dat ze hetzelfde kunnen doen

9  Op dagen dat dit allemaal even niet zo goed lukt, herinner ik mijzelf eraan dat dit een proces is en dat ups en downs erbij horen


Ik hoop dat 2018 voor jou het jaar wordt dat gedoe met eten, eetbuien en je lichaam naar de achtergrond verdwijnen
en dat je je vol overgave kunt gaan focussen op al die andere belangrijke dingen in het leven. Zou je dit heel graag willen, maar geloof je (nog) niet dat dit voor jou haalbaar is? Dan zou ik je heel graag leren kennen. Je kunt me altijd bellen, appen of mailen met je verhaal of voor een vrijblijvend gesprek.

Mail: danielle@bodypositive.nl
Telefoon: 0651234653

Bronnen:
Linda Bacon, PhD (2008). Health At Every Size. The surprising thruth about your weight. BenBella Books, INC. Dallas.
Pietiläinen, K.H. et al. (2011). Does dieting make you fat? A twin study. International Journal of Obesity, 36 (3), 456-64.
Een aantal voornemens rondom lichaamspositiviteit komen van Melissa A. Fabello, een inspirerende body positive activiste en feministe. Het is de moeite waard om haar te volgen! Zij schreef over goede voornemens op Ravishly, in het artikel ’50 body acceptance new year resolutions that don’t involve dieting’. Je vindt het artikel hier

Geen reactie's

Geef een reactie