Wat te doen als je stress hebt over eten en overeten tijdens de feestdagen

header2

Gratis online training.
Stop met lijnen en eetbuien,
start met leven!

Zet de eerste stap in het doorbreken van je eetbuien.

Wat te doen als je stress hebt over eten en overeten tijdens de feestdagen

 

Wat te doen als je bang bent voor eetbuien en overeten tijdens de kerst? Als je jezelf niet vertrouwt rondom eten op deze dagen? Als je je nu al druk kunt maken over al het eten dat beschikbaar zal zijn? 

Een paar jaar geleden vond ik de kerstdagen altijd een groot dilemma als het om eten ging. Aan de ene kant keek ik enorm uit naar al dat lekkere en vele eten. Dan zei ik tegen mezelf dat ik gewoon alles mocht eten wat ik wilde. Na de kerst zag ik wel weer verder. Maar nu even genieten en lekker eten zonder regels en zonder zorgen. Ik kon echt blij worden van dat vooruitzicht.

Aan de andere kant was ik een beetje bang voor al dat eten en de vele eetmomenten. Want ik wist ook zeker dat ik veel te veel ging eten en me daar ’s avonds in bed super schuldig over zou voelen. Dat ik achteraf enorm zou balen omdat ik dan zeker te weten aan zou komen.

Je zit een beetje met 2 opties: 1) Ik ga mezelf toestaan om gewoon lekker te eten (met het risico tot overeten en eetbuien) of 2) Ik ga proberen onder controle te houden wat ik eet.

Ik ben erachter gekomen dat optie 2 tot meer frustratie en bovendien meer overeten leidt. En dat optie 1 dus het beste werkt. Mits je trouw blijft aan de signalen van je lijf. Hoe je dat doet in tijden van overvolle dinertafels, deel ik graag met je in 5 adviezen.

1.  Eet wat je ECHT wilt

 

Je hebt vast wel eens op de bank gezeten ’s avonds met enorme trek in chips, maar dat dan toch niet mogen eten van jezelf. En dat je je vervolgens de rest van de avond strijd met jezelf aan het voeren bent (nee, geen chips. Nou, misschien gewoon een beetje. Nee, beter van niet. Maar één schaaltje kan toch geen kwaad? Nee! Daar kun je het toch nooit bij houden…).

Eten wat je echt wilt geeft voldoening. Als je jezelf toestaat om te eten wat je echt lekker vindt, waar je echt trek in hebt, waar je echt blij van wordt, waar je echt van geniet, dan ga je pure en volledige voldoening ervaren. Dat maakt het veel makkelijker om te stoppen met eten wanneer je genoeg hebt. Kijk naar het voorbeeld hierboven. Als je een schaaltje chips had genomen, had je niet heel de avond in beslag genomen worden door de zak in de keukenla.

Hoe zorg je dan dat dit niet omslaat in overeten of een eetbui?

2.  Eet met aandacht en geniet met volle teugen

 

Stoppen met eten als je vol zit of je voldaan voelt, is een stuk makkelijker als je aandacht hebt voor wat je eet en er bewust van geniet. Neem even goed de tijd om te kijken naar wat je gaat eten. Neem de kleuren en de geuren in je op. Hiermee voorkom je dat je op de automatische piloot begint op te eten.

Proef! Neem iedere hap alsof het de eerste is. Laat het even rusten op je tong en geniet van de smaak. Neem kleine hapjes en kauw langzaam. Bewust kleine hapjes nemen en daar goed op kauwen helpt om het eten beter te proeven en langzamer te eten. Hierdoor krijg je bewust in de gaten wanneer je vol begint te raken.

Eet langzaam. Voorkom dat je schrokt. Geniet van iedere hap en leg bijvoorbeeld je bestek tussendoor even neer. Meng je even in een gesprek aan tafel. Langzaam eten en pauzeren helpt je om bewust te worden wanneer je op een aangename manier voldaan bent.

3.  Laat schuldgevoel los

 

Weet je wat het belangrijkste verschil is tussen ‘normale eters’ en mensen die regelmatig overeten of eetbuien hebben? Normale eters voelen geen schuldgevoel bij de eetkeuzes die ze maken. Normale eters vinden niet dat ze fout bezig zijn als ze gebakken aardappels met mayo eten. Ze vinden zichzelf ook niet goed of sterk als ze voor groenten kiezen.

Schuldgevoel werkt eetbuien en overeten in de hand. Het helpt op geen enkele manier om overeten te voorkomen. Schuldgevoel maakt dat je spijt hebt van wat je hebt gegeten en daar ga je vaak nog meer van eten (wat kan mij het ook schelen, morgen weer een dag!).

4.  Geef jezelf ONVOORWAARDELIJKE toestemming om te eten

 

Nee, ik ben niet gek geworden. En ik vertel je ook niet om je onbezorgd vol te proppen met kerstkransjes en kalkoen. Dit concept is vaak moeilijk te vatten. Het gaat immers in tegen alles wat je de afgelopen jaren hebt gedaan om af te vallen. Dus laat ik het heel letterlijk zeggen: het betekent dat je geen voorwaarden koppelt aan de eetkeuzes die je maakt.

  • Geen voorwaarden als het om hoeveelheden gaat (Ik mag twee keer opscheppen van het hoofdgerecht, maar dan neem ik geen toetje)
  • Geen voorwaarden als het om type voedsel gaat (Ik mag eten hoeveel ik wil, maar ik laat de koolhydraten staan)
  • Geen voorwaarden als het om eetmomenten gaat (Alleen met kerst en oud&nieuw mag ik lekker eten, daarna ga ik weer op regime).

 

Waarom? Voorwaarden staan in de weg van eten wat je ECHT wilt. En we zagen al hoe belangrijk dat is om overeten juist te voorkomen. Voorwaarden zorgen ervoor dat je niet luistert naar je lijf, maar je eetkeuzes laat dicteren door externe regels.

5.  Reken erop dat je misschien toch gaat overeten

 

Ondanks de dingen die je doet om het te voorkomen, zou het helemaal niet gek zijn als het toch gebeurt. Tijdens de feestdagen is er nu eenmaal meer eten aanwezig dan normaal. Er zijn meer eetmomenten dan gewoonlijk en er is ander soort eten dan normaal. Wees voorbereid op dat moment dat even het gevoel hebt dat je maag ontploft. Dat is oké.

En als je ’s avonds in bed ligt en je hebt de neiging om op een rijtje te zetten wat je allemaal gegeten hebt… wees dan mild voor jezelf. Plaats dit in perspectief. Beoordeel de feestdagen niet op wat je hebt gegeten, maar op andere dingen: heb ik het leuk gehad? Heb ik bijzondere gesprekken gevoerd? Heb ik bij gekletst met familie? Ben ik tot rust gekomen? Was het gezellig?

Want, mooierd, je bent zoveel meer dan je gewicht en je lichaam. En ik hoop dat je dat tijdens de feestdagen ook weer even mag ervaren.

 

In het nieuwe jaar je energie inzetten op een fijne, ontspannen en gezonde relatie met eten? Ik ben er voor je en ik ga graag met je in gesprek om te horen waar je precies tegenaan loopt. Bel, mail of app me gerust, dan plannen we een vrijblijvende afspraak in en hoor ik graag je verhaal.

Geen reactie's

Geef een reactie