Als je dochter zichzelf te dik vindt en op dieet wil

Foto-header-verkleint-2
Gratis online training.
Stop met lijnen en eetbuien,
start met leven!

Zet de eerste stap in het doorbreken van je eetbuien.

Als je dochter zichzelf te dik vindt en op dieet wil

 

In mijn vorige artikel uitte ik mijn zorgen over Fajah’s Killer Body dieet en de invloed op het lichaamsbeeld en eetgedrag van jonge meiden. Laten we het nu hebben over oplossingen.

Wat kun je doen als je dochter zich laat inspireren door dieetreclames en hypes? Als je haar steeds vaker negatief over haar lichaam hoort praten? Als eten steeds meer een ‘ding’ wordt in huis?

Het zijn belangrijke vragen waar niet altijd kant-en-klare antwoorden op zijn. Dit is een tricky dilemma en kan aanvoelen als een mijnenveld. Ondanks dat zijn er dingen die je kunt doen als je merkt dat je dochter zich bewust wordt van haar lijf, haar gewicht en van de rol van eten.

In dit artikel lees je allereerst waarom het belangrijk is om de focus juist niet te leggen op haar gewicht en op afvallen. Daarna lees je wat je in plaats daarvan wel kunt doen om bij te dragen aan een positief lichaamsbeeld en ontspannen relatie met eten.

Waarom je beter niet kunt focussen op je dochters gewicht en afvallen

 

Als je merkt dat je dochter op dieet wil of zichzelf te dik vindt, kan dat verschillende aanleidingen hebben. Misschien wil ze er meer uitzien als een (rol)model dat ze zag op TV of op Instagram. Misschien praten haar vriendinnen over afvallen en wil ze hieraan meedoen. Misschien is ze dikker dan haar klasgenootjes en krijgt ze hier opmerkingen over. Misschien is ze een streber en is haar uiterlijk haar nieuwe project.

Zo zijn er vast nog meer redenen te bedenken waarom de gedachte Ik ben te dik en ik moet afvallen in haar hoofd is opgekomen. Je kunt er als ouder behoorlijk van schrikken, vooral als je steeds hebt geprobeerd om van gewicht en eten geen ‘ding’ te maken.

Het is de kunst om, juist ook op dit moment, van haar gewicht geen ‘ding’ te maken, ook als zij dat zelf wel doet. Om niet mee te gaan in haar wens om af te vallen. Ook als ze, volgens de normen of grafieken, overgewicht heeft. Ook niet om gezondheidsreden (later in dit stuk meer over hoe je wel aandacht kunt hebben voor haar gezondheid). Waarom?

Focussen op gewicht wekt de indruk dat haar gewicht en lichaam er erg toe doen. Het kan haar de indruk geven dat haar lichaam zoals het nu is, niet goed genoeg is. Dat kan impact hebben op haar lichaamsbeeld en haar in de ban houden van haar gewicht, van eten en van de wens om af te vallen.

Diëten om af te vallen werkt vaak op de lange termijn niet en doet meer kwaad dan goed. Er is maar heel erg weinig bewijs dat diëten leidt tot structureel gewichtsverlies en een betere gezondheid (1). Onderzoek laat keer op keer zien dat diëten niet het antwoord is op gewichtsissues: het vertraagt je metabolisme (dat is onomkeerbaar) (2), het is een voorspeller voor overgewicht op lange termijn (1&3), het zet aan tot eetbuien, een hoger gewicht dan voor het diëten en kan bij ontvankelijke meiden leiden tot eetstoornissen (4, 5, 6).

Schokkend eigenlijk, als je bedenkt hoe normaal lijnen en diëten in onze maatschappij is geworden. Maar gelukkig is er hoop. Want er zijn manieren om je dochter te helpen zich tevreden te voelen over haar lijf, haar te helpen zich gezond te voelen en tegelijkertijd ontspannen met eten om te gaan.

Wat je in plaats daarvan wel kunt doen
1. Wees zelf een positief rolmodel

Jij bent een belangrijke informatiebron voor haar als het gaat om hoe ze naar haar lichaam en eten kan kijken. Jouw gedrag en de taal die gebruikt geven een voorbeeld en vormen voor een groot deel hoe ze naar zichzelf kijkt.

Ook als je zelf soms strijd levert met eten, of eigenlijk niet happy bent met je lichaam, kun je een goed rolmodel zijn. Want laten we eerlijk zijn, niet alleen je dochter wordt voortdurend beïnvloed door onze cultuur waarin een ongezonde nadruk ligt op slank zijn. Dat geldt ook voor jou en mij als volwassenen. Wij leven in diezelfde omgeving en onder dezelfde druk.

Maar je hoeft zelf niet van je lichaam te houden om een goed en positief voorbeeld te zijn voor je dochter. Het vraagt alleen om alertheid. Om bewustzijn van hoe je in bijzijn van je dochter over je lichaam en over eten praat. Een paar praktische tips.

  • Praat met respect en waardering over je eigen lichaam in haar bijzijn
  • Voorkom negatief commentaar op je eigen lijf in haar buurt
  • Durf je lichaam te laten zien in plaats van het te verbergen (zodat ze ziet dat schaamte voor je lijf niet nodig is)
  • Geef geen negatief commentaar of oordelen over lichamen van andere mensen waar ze bij is

 

 2. Richt je op gezondheid in plaats van gewicht

Als je je toch om wat voor reden dan ook zorgen maakt over haar gewicht of gezondheid, leg dan vooral de aandacht op gezondheid, zonder dat gewicht hierin een doel of een voorwaarde is. Haal haar gewicht uit de vergelijking en help haar ontdekken hoe ze zich gezond kan voelen. Praktische tips:

  • Help haar goed te luisteren naar haar lichaam door signalen van je lichaam te bespreken: hoe voel je dat je honger hebt? Hoe voel je of je vol zit?
  • Help haar om zich niet schuldig te voelen over wat ze eet, ook al is het iets wat we bestempelen als ongezond (schuldgevoel bij eten is een belangrijk resultaat van diëten en niet behulpzaam in ontspannen met eten omgaan)
  • Geef geen commentaar op haar gewicht en eetkeuzes, zodat ze zich niet schaamt als ze eet
  • Zoek met haar naar vormen van sporten en bewegen die haar plezier geven, en die niet draaien om hoe haar lichaam eruit ziet of hoeveel calorieën ze heeft verbrandt
  • Bespreek met haar wat haar lichaam allemaal voor haar doet in plaats van hoe het eruit ziet

 

 3. Help haar te focussen op wie ze is, meer dan op hoe ze eruit ziet

Jonge meiden zijn nog bezig hun identiteit te ontwikkelen. Het is in haar voordeel als ze leert dat haar gewicht en uiterlijk niet bepalen wie ze is en wat ze kan bereiken in deze wereld. Dat haar gewicht niets te maken heeft met wat ze waard is, hoe leuk en bijzonder ze is, hoe grappig ze is, hoe aantrekkelijk ze is of hoe goed ze kan studeren, sporten, of wat dan ook. Praktische tips die hieraan kunnen bijdragen:

  • Benoem wat haar volgens jou een fijne meid maakt, waar ze goed in is en wat haar leuk maakt
  • Vraag haar ook om dat bij jou te doen
  • Praat met haar over wat ze zou willen bereiken de komende tijd. Wat vindt ze leuk en belangrijk, dat niet met haar gewicht te maken heeft?
  • Bevraag haar over waarom ze veel nadruk legt op haar lichaam en uiterlijk. Wat doet dat met hoe ze zich voelt? Is het behulpzaam?
  • Wie bewondert ze en waarom?

En tot slot:

 

 4. Help haar weerbaar te worden tegen schoonheidsidealen en de druk om slank te zijn

We worden gebombardeerd met afslankadvertenties, slanke modellen en actrices, fitgirls en gefotoshopte vrouwenlichamen. Deze onrealistische (en vaak geretoucheerde) beelden van vrouwelijke lichamen vormen een groot deel van het landschap en de omgeving van jonge meiden. Het helpt meiden al vroeg leren dat een schoonheidsideaal niet de waarheid is. Praktische tips:

  • Bespreek met haar wat een schoonheidsideaal is
  • Laat haar zien hoe idealen kunnen veranderen in de loop der tijd, bijvoorbeeld door dit filmpje te laten zien.  Bespreek ook dat deze vrouwen voor dit filmpje zijn op gemaakt door professionals en dat er belichting wordt gebruikt om hun huid egaal en cellulitisvrij te laten lijken
  • Bespreek met haar dat ze dat ze dit ideaalbeeld niet hoeft te volgen. Dat dit een externe norm is en dat ze een keuze heeft.
  • Praat over hoe het ideaalbeeld jou heeft beïnvloed en hoe het je soms onzeker maakt (als dat van toepassing is). Zo leert ze dat dat begrijpelijk is en dat dat het effect kan zijn
  • Bekijk samen voorbeelden van afslankadvertenties of producten en praat over hoe hier een bedrijf achter zit dat geld kan verdienen aan haar onzekerheid en haar streven naar een ideaal
  • Bespreek en laat zien dat lichamen komen in allerlei vormen en maten en dat één type lichaam niet beter of mooier is dan het ander


Dit klinkt misschien makkelijker gezegd dan gedaan.
En dat is het ook – helemaal als je zelf niet altijd even tevreden bent over je lijf of worstelt met eten. Ik hoop dat deze tips je in ieder geval op weg helpen om van jouw dochter een weerbare meid te maken die haar lichaam waardeert, goed voor zichzelf zorgt en zichzelf een leuk mens vindt.

In de tussentijd: voel je niet schuldig als je merkt dat je op momenten niet het voorbeeld bent geweest dat je zou willen zijn. Dit is moeilijk. Wij zelf zijn ook onder invloed van de druk om slank te zijn en van een ideaal om aan te voldoen. Je kunt niet meer doen dan je best.

Wil je hier meer hulp bij en weten wat je nog meer kunt doen? Kijk dan eens bij de workshop ‘Mam/pap, ik voel me dik. Hoe stimuleer je een positief lichaamsbeeld en ontspannen relatie met eten bij je kind?

Of kijk hier voor de mogelijkheden als je aan de slag wilt met jouw eigen relatie met je lichaam en eten.

Je kunt me altijd bellen of mailen als je vragen hebt, jouw persoonlijke situatie wilt voorleggen of gewoon even je verhaal kwijt wilt.

Danielle Heemskerk
Mail: danielle@bodypositive.nl
Telefoon: 0651234653

Bronnen

1. Linda Bacon, PhD (2008). Health At Every Size. The surprising thruth about your weight. BenBella Books, INC. Dallas.

2. Asha ten Broeke en Ronald Veldhuizen (2012). Eet mij. De psychologie van eten, diëten en te veel eten. Maven Publishing BV, Amsterdam.

3. Neumark-Sztainer, D., Wall, M., Haines, J., Story M., & Eisenberg, M. E. (2007) Why Does Dieting Predict Weight Gain in Adolescents? Findings from Project EAT-II: A 5-Year Longitudinal Study. Journal of the American Dietetic Association , Volume 107 , Issue 3 , 448 – 455.

4. Neumark-Sztainer, D., Van den Berg, P., Ph.D., Hannan, P.J., Stat. M. & Story, M. (2006) Self-Weighing in Adolescents: Helpful or Harmful? Longitudinal Associations with Body Weight Changes and Disordered Eating. Journal of Adolescent Health 39, 811– 818.

5. Neumark-Sztainer, D., Wall, M., Larson, N. I., Eisenberg, M. E., & Loth, K. (2011). Dieting and disordered eating behaviors from adolescence to young adulthood: Findings from a 10-year longitudinal study. Journal of the American Dietetic Association, 111(7), 1004–1011.

6. Neumark-Sztainer, D., Wall, M., Story, M., & Standish, A. R. (2012). Dieting and unhealthy weight control behaviors during adolescence: Associations with 10-year changes in body mass index. The Journal of Adolescent Health : Official Publication of the Society for Adolescent Medicine, 50(1), 80–86.

Geen reactie's

Geef een reactie