3 redenen om te stoppen met lijnen

Foto-header-verkleint-2
Gratis online training.
Stop met lijnen en eetbuien,
start met leven!

Zet de eerste stap in het doorbreken van je eetbuien.

3 redenen om te stoppen met lijnen

 

In dit artikel geef ik je 3 redenen om niet meer aan de lijn te gaan of een dieet te volgen. Omdat ik echt graag wil afrekenen met mythes over lijnen en diëten. Dat gaat me echt aan het hart. Ik wil dat je deze dingen weet.

Stel je eens voor…

 

Een vrouw, laten we haar Emma noemen, brengt haar auto naar de garage voor een grote beurt. Ze betaalt voor de beurt en de benodigde reparaties en onderdelen. Twee maanden later begeeft plotseling een belangrijk onderdeel van haar auto het. Emma geeft zichzelf de schuld. Ze zegt tegen zichzelf dat ze vast en zeker de auto niet goed gebruikt heeft, dat ze waarschijnlijk de richtlijnen niet goed heeft opgevolgd en dat ze beter haar best had moeten doen om zorgvuldig te rijden. Ze laat haar auto opnieuw repareren en betaalt weer een flink bedrag voor de kosten.

Wat? Is ze helemaal gek geworden? Dat zou ik ook denken. Waarschijnlijk zou jij niet twijfelen en terug gaan naar de garage. Maar stiekem is dit wat we doen als we geld en tijd stoppen in het volgen van een dieet. We schaffen de boeken aan, de producten (de welbekende shakes of repen bijvoorbeeld), we halen bepaald voedsel in huis en gooien eten weg. In sommige gevallen betalen we maandelijkse kosten om een afvalprogramma te mogen volgen. Maar wat doen we als het niet blijkt te werken? We brengen de spullen niet terug, zoals Emma met haar auto zou moeten doen.

In plaats daarvan geven we onszelf de schuld

 

‘Ik heb het niet goed gedaan. Ik ben te zwak om dit vol te houden. Ik heb gefaald. Ik heb niet goed genoeg mijn best gedaan’. Is het niet gek dat we onszelf om de oren slaan, in plaats van dat we het proces van lijnen op zichzelf de schuld geven? Ik denk dat je juist zou moeten stoppen met lijnen en diëten om (weer) normaal met eten om te kunnen gaan en je lekker te voelen, en wel om 3 redenen.

1. Diëten werken niet op de lange termijn

 

Dat kunnen we beredeneren op twee verschillende manieren. We kunnen kijken naar de cijfers en we kunnen kijken naar wat diëten met onze gemoedstoestand doet, los van of we de cijfers geloven.

De cijfers

90-95% van de diëten werkt NIET. Dat blijkt uit meta-onderzoeken (onderzoeken die resultaten uit vele andere onderzoeken analyseren). De meeste mensen verliezen ongeveer 5-10% procent van hun startgewicht in de eerste 6 maanden, maar dat gewicht komt er in de maanden daarna weer aan (en in veel gevallen zelfs meer). Herkenbaar voor je? Voor mij in ieder geval wel. Blijvend gewichtsverlies op basis van een dieet is helaas voorbehouden aan een hele kleine groep mensen. Is dat schrikken? Of heb je stiekem nu de hoop dat jij één van die mensen bent bij wie het wel kan werken? Lees dan vooral verder.

Dit is wat lijnen met je doet

Lijnen kan in het begin best goed voelen. Je stelt een doel, het lukt je om je aan je eetregels te houden, je valt wat af. Je voelt je sterk door de keuzes die je maakt en het eten dat je laat staan. Maar dan. Er komen teveel situaties waarin het lastig is om je aan de regels te houden. Denk aan feestdagen, vakantie, etentjes, feestjes. Maar ook: stress, vermoeidheid, verveling, tegenvallers. Je houdt het niet vol.

Je geeft jezelf de schuld als je je regels hebt gebroken en begint opnieuw. Iedere nieuwe lijnpoging gaat gepaard met steeds meer frustratie. Wat er gebeurt is dat het proces van lijnen tot gevolg heeft dat je je gefrustreerd, zwak en ongelukkig met je lijf voelt. Het lijnen zelf maakt dat je in beslag genomen wordt door eten. Het proces van lijnen zelf maakt dat je een haat-liefde verhouding krijgt met eten. Het proces van lijnen zelf geeft je schuldgevoelens en gevoelens van falen en onmacht.

En dan komt er een moment dat je vast zit. Je wilt afvallen en je voelt je ongemakkelijk in je lichaam. Maar je bent ook klaar met lijnen, diëten en jojoën. Wat doe je dan? In de volgende nieuwsbrief vertel ik je over het alternatief. Maar waar het mee begint is dat je bij jezelf erkent dat jouw issues met eten en je gewicht in stand gehouden worden door het proces van lijnen op zichzelf.

2. Afvallen is niet de sleutel tot meer geluk

 

Dat is moeilijk te geloven, kan ik me zo indenken. Want lange tijd dacht ik dat het wel zo was. Als ik maar dat “ideale” figuur heb, dan is het leven goed. Dan ben ik gelukkig. Stiekem had ik ook de illusie dat ik dan helemaal geen problemen meer zou hebben. Dat gewichtsverlies dé oplossing is voor alles. Maar dit is waarom het hebben van je “ideale” figuur niet de sleutel is tot een perfect en gelukkig leven:

Je bent nooit tevreden
Ook als je dicht bij dat ideale figuur bent (of je hebt het!) dan ben je inmiddels zo veel bezig met je lijf, dat iedere verandering, of iedere gram die erbij komt, je angst inboezemt. Bovendien is je lichaam altijd aan verandering onderhevig. We worden immers allemaal ouder.

Je besteedt veel kostbare tijd aan je bezighouden met lijnen, voeding, je gewicht
Allemaal tijd die je niet kunt besteden aan dingen die je belangrijk vindt. Die je verrijken, waar je energie van krijgt. En vaak zijn dat juist de dingen waar je wél gelukkig van wordt. Ik hoor veel vrouwen die ik spreek zeggen dat leuke activiteiten vaak een soort schaduwkant hebben, omdat er altijd die knagende en terugkerende gedachten zijn over hun lichaam en wat ze wel en niet mogen eten.

Het haalt alle plezier uit eten (hoe lekker je het ook vindt) 
Het is lastig om echt te genieten van eten als het altijd gepaard gaat met zorgen (was het niet teveel? Wat gaat de weegschaal hiervan vinden?) of schuldgevoel (dat laatste stuk taart had ik niet moeten eten, morgen moet je compenseren).

De kans is groot dat je gaat geloven dat je meer de moeite waard bent als je bent afgevallen of als je dat “ideale” gewicht hebt
Dat is niet gek, want je hebt jezelf aangeleerd dat je sterk bent als je slanker bent (of eet volgens ‘de regels’), en zwak bent als je bent aangekomen (of je eetregels breekt). Maar hebt zelf niet de regie over het zelfvertrouwen dat je wilt voelen.

Je leven gaat niet wezenlijk veranderen als je je “ideale” figuur hebt
Dat was voor mezelf een grote eye-opener. Je hebt nog steeds dezelfde uitdagingen op je werk, nog steeds dezelfde onzekerheden over je prestaties, over je rol als partner, of moeder. Je hebt niet ineens op magische wijze meer tijd. Je gaat niet ineens hele andere dingen doen. Zoveel ‘macht’ heeft je lichaamsgewicht gewoonweg niet.

3. Gewicht verliezen gaat je niet perse gezonder maken

 

We zijn hier in het Westen erg geneigd om iemands gezondheid af te leiden van iemands gewicht. Slank is gezond, en hoe dikker hoe ongezonder. Dat is nogal een nauwe opvatting van gezondheid als je het mij vraagt. Gezondheid, of welzijn, is een complex en multidimensionaal begrip. Het bestaat uit meerdere facetten:

1. Emotionele gezondheid. Beschikken over een gezonde geest, waarmee je om kunt gaan met eisen die het leven (al dan niet dagelijks) aan ons stelt, zonder overweldigd te worden.

2. Bewust leven. Doordachte keuzes maken in wat je doet met je leven, je tijd en je energie. Aandacht hebben voor de dingen die je doet en ‘in het moment’ leven, in plaats van piekeren over het verleden, of angstig zijn voor de toekomst.

3. Gezond slapen. Op de meeste dagen fris en energiek wakker worden om aan de dag te beginnen.

4. Je lichaam voeden. Bewust zijn van hoe je je lichaam voedt. In termen van voedsel, maar ook in termen van beweging, rust en ontspanning. Zodat je lichaam zo goed mogelijk voor je functioneert.

Als je het zo bekijkt, dan heeft het streven naar een slanker of “ideaal” lichaam zoals we eerder zagen weinig te maken met gezondheid. Schuldgevoelens en schaamte voor je lijf dragen niet bij aan je emotionele gezondheid. Het houdt je klein en ondermijnt je zelfvertrouwen. Genieten van de kleine dingen is moeilijk als je in beslag genomen wordt door je lichaam, gewicht en eten. Goed slapen is lastig als je met honger naar bed gaat of uit frustratie een eetbui hebt gehad. Fris wakker worden is lastig als je meteen denkt dat je te dik bent.

Oké. Nu weet je dit. Maar wat dan?

 

Misschien overweeg je nu om te gaan stoppen met lijnen. Wat doe je dan wel? Wat ik belangrijk vind is dat je lekker normaal met eten en je gewicht om kunt gaan. Dat je het gezondste leven leeft waar je ook van kunt genieten. Dat je je lichaam waardeert en accepteert zoals het is, omdat je op je natuurlijke gewicht bent, dat past bij de manier waarop jij graag wilt leven.

In de volgende blog vertel ik je daarom over het alternatief voor lijnen en diëten en geef ik je concrete tips over hoe je dat kunt gaan toepassen. Wat je nu al kunt doen, om een eerste stap te zetten, zijn twee dingen:

1. Bekijk eens welke regels jij hebt opgesteld voor jezelf rondom eten. Wat mag je wel en niet van jezelf? In welke mate dicteren deze regels jouw dag als het om eten gaat?

2. Start met mild zijn voor jezelf als je je regels hebt ‘gebroken’. Schuldgevoel en schaamte ondermijnen je zelfvertrouwen en eigenwaarde en helpen je op geen enkele manier verder. Sla jezelf niet om de oren, maar wees mild, sta er niet te lang bij stil en ga door met waar je mee bezig was.

In het Body Positive Programma komt dit onderdeel uitgebreid aan bod. Lees hier meer over het programma.

Heb je hier vragen over? Of herken je jezelf hierin en zou je willen kennismaken? Neem gerust contact met me op.

De cijfers over het effect van diëten komen uit de onderzoeken van Traci Mann, psychologe en onderzoekster aan de Universiteit van Minnesota. En uit de reviewstudie van Priya Sumithran en Joseph Proiettohal (The defence of body weight: a physiological basis for weight regain after weight loss). De definitie van gezondheid komt van psychologe Emma Johnston uit Australië.

Geen reactie's

Geef een reactie