23 Body Positive tips waar je écht wat aan hebt

Foto-header-verkleint-2
Gratis online training.
Stop met lijnen en eetbuien,
start met leven!

Zet de eerste stap in het doorbreken van je eetbuien.

23 Body Positive tips waar je écht wat aan hebt

 

Entertainmentsite Buzzfeed vroeg aan vrouwen in hun community hoe zij hebben geleerd hun lichaam lief te hebben. Dat leverde 23 mooie adviezen op. Het zijn adviezen waar je wat mij betreft écht wat aan kunt hebben en die je met recht Body Positive kunt noemen.

Het volledige en oorspronkelijke artikel kun je hier  lezen. Maar omdat het in het Engels is, heb ik de 23 tips hieronder voor je vertaald. En af en toe aangevuld met mijn eigen kennis en inzichten.

Makkelijker gezegd dan gedaan?

 

Misschien denk je bij het lezen: “Ja, dat is allemaal makkelijker gezegd dan gedaan!” Dat klopt ook. Het is echt makkelijker gezegd dan gedaan. Je lichaam leren waarderen, accepteren en misschien zelfs liefhebben, is een proces. Een ontwikkeling die aandacht, effort, tijd en energie vraagt. En die met ups en downs gaat. Maar dat proces is erg de moeite waard.

Misschien denk je bij sommige tips “Bleegh, niks voor mij dit! Wat een waardeloos advies!” Dat is ook goed. Sla die dan lekker over, dan is-ie niet voor jou bedoeld. Wie weet denk je op een later moment “Hé, dat was toch lang zo gek nog niet”. Wie weet ook niet. Allebei is goed. Mijn advies is om er eens twee of drie uit te halen die jou het meest aanspreken en de adviezen proberen de komende week dagelijks toe te passen. Het is niet erg als dat niet meteen lukt. Wat er toe doet is dat je blijft proberen en jezelf niet om de oren slaat als het niet gaat zoals je wil (zie meteen tip 1!).

Ook je relatie met eten is belangrijk voor een goed lichaamsbeeld

 

Zelf weet ik als geen ander dat een gezonde relatie met eten heel sterk samenhangt met je lichaam waarderen en accepteren. Het één gaat niet zonder het ander. De adviezen hieronder gaan over hoe je positiever over je lijf kunt gaan denken en niet over hoe je een gezonde relatie met eten ontwikkelt. In mijn programma’s schenk ik wel veel aandacht aan dat aspect.

Is je lichaam waarderen, accepteren of liefhebben voor jou nog een stap te ver? Lees dan eens deze blog over body positive versus body neutraal.

Hier zijn ze dan!

 

  1. Wees geen trut tegen jezelf. Praat tegen jezelf zoals je ook tegen een goede vriend(in) zou doen.
  2. Oordeel  niet over lichamen van anderen. Hoe positiever je over andere lichamen bent, hoe positiever je ook over je eigen lijf wordt. Daarbij komt ook nog dat als je kritisch bent over lichamen van anderen, je jezelf impliciet toestemming geeft dat ook bij jezelf te doen.
  3. Als je voor de spiegel staat, benoem dan alle dingen die je mooi vindt aan jezelf, ook al zijn ze nog zo klein. Dat helpt je om langzaam aan die strenge kijk die je op jezelf hebt wat te verzachten.
  4. Vorm je ‘gebreken’ om naar mooie dingen. Bijvoorbeeld de striae op je buik, als je daar niet happy mee bent: bewijs van het dragen van leven in je buik.
  5.  Realiseer je dat je gewicht slechts één klein detail is van jou. Het zegt niets over jouw waarde als mens.
  6. Idem dito voor je kledingmaat.
  7. Als je weegschaal nervositeit of onrust bij je triggert, of je voelt je er regelrecht rot door: doe ‘m de deur uit.
  8. Leer complimenten in ontvangst te nemen.
  9. Sta stil bij wat je lichaam allemaal kan en hoe het voor je werkt. Je lichaam heeft ziektes doorstaan, je benen brengen je op plekken (of hebben misschien wel een berg beklommen), je armen kunnen je dierbaren omhelzen.
  10. Voel je tegelijkertijd niet gedwongen om jezelf altijd maar mooi te vinden. “Bad body image days’ zijn er ook. De kunst is om te voorkomen dat deze je gemoedstoestand verpesten, dat deze je belemmeren om dingen te doen die wel graag wilt doen, of dat je je gek laat maken rondom eten.
  11. Laat jezelf niet definiëren door je lichaam. Jouw kracht en waarde zijn niet van je lichaam afhankelijk.
  12. Beweeg om je lekker en fit te voelen, niet om er beter uit te zien. Sporten vanuit plezier en liefde voor je lijf is zoveel fijner dan uit haat voor je lichaam of als ‘straf’.
  13. Stel doelen voor jezelf die niets te maken hebben met je uiterlijk.
  14. Omring jezelf met positieve geluiden over lichaamsbeeld. Vul je tijdlijn met Body Positive feeds.
  15. Zorg voor mensen om je heen die helpen je goed te blijven voelen over jezelf, ook als jou dat zelf even niet lukt.
  16. Op dagen dat je je goed voelt over je lijf en jezelf: VIER DAT!
  17. Vergelijk jezelf niet met anderen. Lichamen komen in verschillende vormen en maten en juist die diversiteit is mooi en interessant.
  18. Vergelijk jezelf ook niet met de jou van 10 jaar geleden. Ons lichaam is ons hele leven aan verandering onderhevig.
  19. Koop kleding waar je je echt lekker in voelt.
  20. Neem misschien eens een hond (dit advies verraste mij ook! Blijkbaar heeft dit voor een aantal mensen gewerkt. De reden die ze geven is dat je vaak de deur uit gaat om te wandelen en dat honden oordeelloos zijn over je uiterlijk en je hoe dan ook helemaal te gek vinden).
  21. Realiseer je dat jouw eigenwaarde heel weinig te  maken heeft met hoe jouw lichaam eruit ziet.
  22. Zeg zo af en toe eens “dank je wel” tegen je lichaam. We doen ons lijf nogal wat aan. Lijnen, jojoën, emotie-eten, ongezond sporten of snoepbuien trekken een behoorlijke wissel op je lijf. Zelf vond ik dit in het begin nogal vreemd. Maar in de tijd dat ik aan het opkrabbelen was uit eetbuien en overmatig sporten , hielp het mij wel. Je gaat je lichaam steeds meer zien als iets dat echt van jou is.
  23. Probeer je niets (of in ieder geval minder) aan te trekken van het schoonheidsideaal en van de druk die onze maatschappij legt op vrouwen om er altijd mooi, jong en goed uit te zien.

 

Wil jij een gezonde relatie met eten, zodat je op je natuurlijke gewicht komt? Wil je niet meer zo in beslag genomen worden door eten en/of je lichaam?

 

Ik wil je graag helpen. Je kunt meedoen aan mijn groepsprogramma (en vrouwen ontmoeten in wie jij jezelf direct zal herkennen) of 1-op-1 door mij gecoacht worden. Je kunt altijd een afspraak maken voor een gratis en vrijblijvend gesprek. 

Geen reactie's

Geef een reactie