header2

Online cursus

 

Bouw een ontspannen relatie met eten

 

Een complete en verdiepende online cursus waarin je stap voor stap het lijnen en je eetbuien loslaat en een ontspannen relatie met eten ontwikkelt.

 

 

Klinkt dit bekend voor jou?


 

“Nog één keer aan de lijn, dit keer gaat het echt lukken!”
“Als ik die 10 kilo kwijt ben, zijn mijn eetbuien vast ook wel voorbij”
“Als ik ben afgevallen, zal mijn leven zoveel beter zijn”

 

 

En is dit ook herkenbaar voor je?


 

⇒ Je neemt je iedere (maan)dag voor om minder en gezonder te eten

⇒ Maar je eindigt toch altijd weer met (stiekeme) eetbuien en emotie-eten

⇒ Je bent veel bezig met wat, wanneer en hoeveel je hebt gegeten

⇒ Je staat ermee op en gaat ermee naar bed

⇒ Je hebt het gevoel dat je geen controle hebt over eten, wat je ook doet

 

Eigenlijk word je hier niet gelukkig van, hoe graag je ook wilt afvallen. Je voelt je moedeloos. En het knaagt. Want je bent al zo vaak opnieuw begonnen met de zoveelste lijnpoging, dat je er serieus aan begint te twijfelen of dit het allemaal wel waard is. En die eetbuien worden er ook niet minder om.

 

Eten en je gewicht houden je veel meer bezig dan je lief is. Het kost je tijd en energie die je liever aan andere dingen zou besteden. Bovendien kan het best een beetje eenzaam voelen, die constante interne strijd. Helemaal als je omgeving er niets vanaf weet of het niet begrijpt.

 

 

Je zou zo graag normaal en ontspannen met eten om willen gaan.
Maar hoe dan?


 

Je bent niet de enige die hiermee worstelt. En je hebt geen gebrek aan discipline of doorzettingsvermogen. Ik weet wat je meemaakt. Jarenlang was ik een chronische lijner, maar had ik tegelijkertijd juist eetbuien.

 

Een paar weken was ik aan de lijn, viel ik wat af en voelde ik me goed en sterk. Tot ik mijn voornemens niet meer volhield. Vervolgens kwam ik in een moedeloze wat-kan-mij-het-ook-schelen fase. Ik at alles wat los en vast zat. Ik zat vast in een terugkerende cyclus.

 

Deze fases wisselden zich steeds sneller af. Ik kwam op het punt dat ik iedere ochtend aan de lijn ging en dezelfde dag nog een eetbui had. Ik snapte er niets van en dacht dat er iets mis met mij was.

 

Want het is ontzettend frustrerend om eetbuien te hebben terwijl je juist zo graag minder wil eten en wil afvallen. Maar weet je wat het is? Ik probeerde steeds weer hetzelfde. Ik probeerde mijn gedoe met eten en mijn lichaam steeds weer op te lossen met een nieuwe poging om controle te krijgen over eten en af te vallen.

 

Terwijl juist het  lijnen en willen afvallen je eetbuien in stand houdt. Het houdt je in de ban van eten en ondermijnt bovendien je zelfvertrouwen. Herken je dat bij jezelf?

 

Het is tijd om uit de cyclus van lijnen en eetbuien te stappen en iets heel anders te proberen.

 

 

Want hoe zou dit voor je zijn?


 

Gewoon eten als je honger hebt en stoppen als je vol zit. En in de tussentijd lekker kunnen genieten van wat je eet. In plaats van je zo overmatig bewust zijn van het maken van eetkeuzes.

 

Wakker worden zonder meteen te denken dat je vandaag ècht gaat lijnen. En naar bed gaan zonder te balen van wat je allemaal teveel hebt gegeten die dag.

 

Eten waar je werkelijk zin in hebt, zonder dat het betekent dat je alleen maar friet, chips en pizza eet. Erop kunnen vertrouwen dat je niet meteen overeet wanneer je iets eet wat je lekker vindt.

 

Ik dacht zelf nooit dat er mensen waren die echt zo met eten om kunnen gaan. Zo…. normaal. Dat je kunt vergeten dat er een reep chocola in het keukenkastje lig. Omdat je niet als vanzelf een logboek in je hoofd bijhoudt van wat er allemaal voor lekkers in huis is.

 

Hoe fijn zou het zijn als je simpelweg niet zoveel na zou denken over eten en ruimte in je hoofd overhoudt om met de dingen bezig te zijn die er werkelijk toe doen? Zoals je gezin, je partner, je familie, ontspanning en leuke dingen.

 

Het kan, ook al denk je nu misschien dat dat voor jou niet mogelijk is. Ik heb het geleerd, en jij kunt dat ook. Mits je bereid bent om je gewicht en je behoefte om af te vallen even naar de achtergrond te verplaatsen, om te kunnen werken aan anders denken over eten.

 

Want zeg eens eerlijk. Is onvrede over je lijf en je gewicht niet de voornaamste reden dat je keer op keer weer aan de lijn gaat en gedoe met eten ervaart?

 

 

Is deze cursus iets voor jou?


 

Deze cursus is voor jou als jij:

 

⇒ eraan toe bent om te begrijpen hoe het komt dat je steeds eetbuien hebt

⇒ wilt dat gedoe met eten en je gewicht niet meer zo’n grote plaats inneemt in je leven

⇒ je eetbuien wilt doorbreken

⇒ géén behoefte hebt aan nog meer voedingsadviezen of weekmenu’s

⇒ open staat voor nieuwe inzichten en invalshoeken

⇒ en je relatie met eten wilt verbeteren

 

Deze cursus is vooral voor vrouwen die zien en hebben ervaren dat lijnen en hun eten onder controle willen houden niet werken en hen juist in de ban van eten en eetbuien houdt. Die weten dat hun terugkerende pogingen om af te vallen hen juist belemmert in hun dagelijkse geluk.

 

Deze cursus past bij jou als je bereid bent om je gewicht naar de achtergrond te verplaatsen, om zo ruimte vrij te maken om te werken aan een ongedwongen relatie met eten.

 

Je hebt niet nog meer voedingsadviezen nodig, of weekmenu’s of richtlijnen waarnaar je moet eten. Stiekem weet je daar gewoon al hartstikke veel vanaf. Je wilt er gewoon niet zoveel meer mee bezig zijn.

 

 

Wie doen aan deze cursus mee?


 

Aan deze cursus doen vrouwen mee in allerlei vormen en maten: van vrouwen waarvan niemand in hun omgeving lijkt te begrijpen waarom ze niet happy zijn met hun lijf en eetbuien hebben tot vrouwen die al hun halve leven horen dat ze zouden moeten afvallen, en alles daar tussenin.

 

 

Wat wordt er behandeld in de cursus?


 

De cursus bestaat uit 5 modules waarin de 5 bouwstenen van een ontspannen en gezonde relatie met eten worden behandeld. En een coachgesprek waarin je ik begeleid bij jouw persoonlijke vragen of dilemma’s die je tegenkomt.

Module 1. Stap uit de cyclus van lijnen en eetbuien

 

Zet vandaag nog een eerste stap in het doorbreken van
je patroon van lijnen en eetbuien.

 

Een greep uit de thema’s:

 

⇒ Hoe het komt dat lijnen en je wens om af te vallen je eetbuien in stand houden

⇒ Wat maakt dat je relatie met eten voor jou persoonlijk op dit punt is beland (dat is immers voor iedereen anders)

⇒ Welke uitgangen er zijn uit de cyclus en wat je vandaag nog kan doen om eruit te stappen

 

Module 2. Laat de dieetmentaliteit los

 

Verander je denken over eten en je gewicht radicaal, zodat je de weg vrijmaakt voor een ontspannen relatie met eten.

 

Een greep uit de thema’s:

 

⇒ Waarom lijnen en doelgericht gewichtsverlies op lange termijn niet werken (als je dit weet, kun je er makkelijker voor kiezen om er nooit meer aan te beginnen)

⇒ Wat jouw dieetmentaliteit is, hoe dit bijdraagt aan je eetbuien en hoe je dit loslaat

⇒ Hoe je goed voor jezelf en je gezondheid kan zorgen, zonder obsessief met eten en je gewicht om te gaan

 

Module 3. Sluit vrede met eten

 

Leer hoe een normale relatie met eten eruit ziet en hoe je weer kunt genieten van eten wat je werkelijk wilt, zonder dat je alles eet wat los en vast zit.

 

Een greep uit de thema’s:

 

⇒ De 3 elementen van een ontspannen relatie met eten en hoe je ze stap voor stap toepast

⇒ Hoe je opnieuw leert luisteren naar en vertrouwen hebben in de signalen van honger en verzadiging van je lichaam

“Het is te lekker om te stoppen met eten” + 7 andere eetdilemma’s en hoe je daarmee om kan gaan

 

Module 4. Doorbreek eetbuien en emotie-eten

 

In deze module analyseer je op een diepgaande manier jouw eigen eetbuien, en krijg je de inzichten en tools aangereikt om deze in jouw specifieke situaties te doorbreken.

 

Een greep uit de thema’s:

 

⇒ Welke verschillende soorten eetbuien ervaar jij?

⇒ Hoe een eetbui zich opbouwt in jouw geval en hoe je dat op verschillende manieren kan doorbreken

⇒ De functie die eetbuien en emotie-eten voor jou heeft en hoe je deze kennis gebruikt om je eetbuien achter je te laten

 

Module 5. Houd je transformatie vast

 

Hoe je alles wat je in deze cursus hebt geleerd bestendigt op de lange termijn en om kan gaan met veelvoorkomende uitdagingen.

 

Een greep uit de thema’s:

 

⇒ De fases waarin het ontwikkelen van een ontspannen relatie met eten verloopt en hoe je om kunt gaan met moeilijke momenten

⇒ Wat te doen op een ‘ik voel me dik-dag’?

⇒ Hoe kun je omgaan met zelfkritiek, maar ook met kritiek uit je omgeving op je lichaam, gewicht of eetkeuzes?

 

Coachgesprek

 

Een persoonlijk coachgesprek via Skype of telefoon waarin we samen jouw vragen en persoonlijke dilemma’s adresseren. 

 

Hoe het werkt:

 

⇒ Jij bepaalt wanneer je dit gesprek inzet: tijdens of na het volgen van de cursus

⇒ Het gesprek duurt 45 minuten en is onbeperkt geldig

⇒ Je kunt alle vragen stellen die je hebt en persoonlijke situaties en dilemma’s voorleggen. Ik help je verder op weg

 

Download meer informatie over deze cursus


 

Het algehele doel van deze cursus is dat je opnieuw leert vertrouwen op je lichaam en de vaardigheden van Lichaamsrespect leert toepassen in je dagelijkse leven. Download hier het document ‘De vaardigheden van Lichaamsrespect’ om nog meer te lezen over waar je concreet naartoe werkt in deze cursus.

 

Deze cursus is gebaseerd op Health At Every Size (HAES©) en omvat een gewichtsneutrale aanpak van eetbuien en eetissues. Dat betekent dat afvallen niet het doel is, maar een ontspannen, respectvolle relatie met je lijf en eten wel. Download hier het document ‘Over Health At Every Size© als je behoefte hebt aan meer informatie.

 

 

Hoe is de cursus opgebouwd?


 

Iedere module bestaat uit:

 

1  Een video waarin het thema wordt geïntroduceerd

2  Een leerboek waarin het thema uitgebreid en diepgaand wordt behandeld

3  Een werkboek waarin je concrete handvatten en oefeningen krijgt aangereikt

4  Extra hulpmiddelen die je helpen bij de toepassing

5  Inspirerende quotes die je helpen om de essentie vast te houden in je dagelijkse leven

 

De leerboeken, werkboeken en aanvullende hulpmiddelen komen allemaal in pdf’s die je meteen kan downloaden op je eigen computer en (als je wilt) kan uitprinten.

 

Bij deze cursus hoort één coachgesprek

 

Bij deze cursus krijg je een coachgesprek van 45 minuten via Skype of telefoon. In dat gesprek kun je alle vragen stellen die je hebt en dingen voorleggen waar jij persoonlijk tegenaan loopt. Ik begeleid je erdoorheen en help je verder op weg. Jij kiest zelf wanneer je dit gesprek inzet. Je geeft me een seintje wanneer je eraan toe bent en dan plannen we samen een moment in.

 

Je hebt onbeperkt toegang tot de modules, waardoor je deze in je eigen tempo kunt doorlopen. Ook het coachgesprek blijft onbeperkt geldig.

 

 

Wat is deze cursus wel en wat is het niet?


 

Deze cursus is geen quick fix en biedt geen versimpelde, kant-en-klare oplossing. Daarvoor zijn eetbuien en gedoe met eten nu eenmaal net even iets te complex. Want als er een makkelijke oplossing voor was, had je dit probleem nu niet ervaren.

 

Deze cursus biedt wel diepgaand begrip, goed onderbouwde uitleg en duidelijke handvatten in de vorm van impactvolle oefeningen en opdrachten. Het is dus van belang dat je echt even de tijd kunt nemen om te gaan zitten voor de leerboeken en werkboeken. Lekker op de bank bijvoorbeeld, met een warme kop thee en een notitieboek bij de hand.

 

De cursus heeft geen therapeutische insteek en is ook niet zweverig of  zwaarmoedig. Je bent geen cliënt. Het is wel positief, toekomstgericht, verhelderend, transformatief en een feest der herkenning.

 

Het is een cursus met impact die gericht is op bestendige verandering op de lange termijn. Het is gericht op groei, wezenlijke ontwikkeling en inspiratie. Maar wel op een praktische manier.

 

 

Kosten en aanmelden


 

Deze cursus kost €350,– inclusief btw.

Wil je eerst overleggen?


 

Twijfel je of deze cursus aansluit bij jouw situatie, bij wat jij nodig hebt of bij wat je eerder hebt gedaan? Heel logisch dat je eerst even wilt sparren daarover.

 

Of wil je graag eerst even kennismaken? Ook dat is begrijpelijk en bovendien wederzijds.

 Wat levert deze cursus je op?


 

Na de cursus:

 

⇒  Begrijp je door en door hoe het komt dat je juist eetbuien hebt wanneer je lijnt of wilt afvallen. Waardoor je echt afscheid kunt nemen van lijnen, diëten en overeten.

 

⇒  Weet je wat je kan doen om de terugkerende cyclus van lijnen en eetbuien te doorbreken, van dag tot dag, maar ook op de lange termijn. Je begrijpt de patronen en achterliggende mechanismen en kent deze door en door bij jezelf.

 

⇒  Eet je wat je wilt, wanneer je dat wilt, zonder dat dit betekent dat je alles eet wat los en vast zit. Jij bent de expert als het aankomt op jouw gevoelens van honger, trek, verzadiging en voldoening. Niet één of andere dieet- of gezondheidsgoeroe.

 

⇒  Heb je concrete tools, hulpmiddelen en inzichten in handen waarmee jij zelf je eetbuien kunt doorbreken. Je begrijpt de functie van eetbuien voor jou, wat voor soort eetbuien jij hebt en hoe deze zich bij jou opbouwen.   

 

⇒ Ben je vaardig in het beoefenen van lichaamsrespect. Je weet hoe je goed voor jezelf en je gezondheid kan zorgen, zonder dat je gewicht hierin op de voorgrond staat.

 

Eten en eetkeuzes maken staat op de achtergrond in je leven, in plaats van op de voorgrond. Je hebt meer tijd en ruimte over om te focussen op wat er écht toe doet.

 

 

Veelgestelde vragen


 

Zal ik gewicht verliezen met deze cursus?

 

Daar kan ik alleen maar eerlijk op antwoorden: dat weet ik niet. Er kunnen drie dingen gebeuren als je relatie met eten normaliseert: je kunt afvallen, je gewicht kan hetzelfde blijven, of je kunt aankomen. Wat er precies gaat gebeuren kan eigenlijk niemand voorspellen of garanderen; ons gewicht is een complex iets dat door veel dingen wordt beïnvloed. Bovendien hangt het er ook vanaf hoe jouw geschiedenis met eten, lijnen en gewicht eruit ziet.

 

Afvallen is niet het doel van dit programma. Die focus op afvallen en je gewicht heeft ervoor gezorgd dat je relatie met eten een punt van zorg, krampachtig of obsessief is geworden. Daarom verplaatsen we in dit programma je gewicht en je wens om af te vallen naar de achtergrond, zodat je je volledig kunt richten op het opbouwen van een nieuwe relatie met eten.

 

Krijg ik in dit programma voedingsadvies of eetschema’s?

 

Nee. Dit programma bevat geen advies over wat je wel en niet zou moeten eten. Ik kan me zo voorstellen dat jij een wandelend hoofd vol voedingsadviezen bent – die vaak ook nog eens in strijd met elkaar zijn.  Grote kans dat jij al talloze voedingsplannen en eetschema’s hebt uitgeprobeerd. Aan je kennis over voeding ligt het namelijk niet.  Deze cursus helpt je om weer opnieuw vertrouwen in jezelf en in je lichaam te krijgen en weer ongedwongen en ontspannen met eten om te gaan.

 

Waarom een online zelfstudie cursus?

 

Ik weet van de vrouwen die ik begeleid dat zij het heel fijn vinden om zich zelfstandig te verdiepen en aan de slag te gaan, om zo op een later moment goed te kunnen beslissen of ze nog begeleiding nodig hebben of niet. Bovendien is een online zelfstudie cursus laagdrempeliger en goedkoper dan wanneer je meteen een coachtraject aangaat.

 

Bij deze cursus komt wel één coachgesprek, omdat ik weet dat vrijwel iedereen wel voor haar specifieke vragen of dilemma’s ervaart. Bovendien weet ik hoe fijn het is om even te sparren met iemand die het snapt.

 

Wat maakt deze cursus anders dan andere programma’s?

 

Dit is een cursus met een gewichtsneutrale aanpak. Die zijn er in Nederland vrijwel niet en dat is een serieus probleem. Doelgericht gewichtsverlies en focus op afvallen (of niet aankomen) is de belangrijkste reden dat je gedoe met eten ervaart. Want hoe je met eten omgaat is onlosmakelijk verbonden met hoe je naar je lijf kijkt. En dit wordt in vrijwel geen enkel programma erkent en al helemaal niet geadresseerd. Hier wel.

 

Ik heb al eens intuïtief eten en/of mindful eten geprobeerd. Leer ik in deze cursus dan iets nieuws?

 

Ja. Het herstellen van je relatie met eten vraagt meer dan alleen met aandacht eten. Bovendien bestaan er veel misverstanden over intuïtief eten en mindful eten. Intuïtief en mindful eten worden nog vaak ingezet als manieren om af te vallen. Helaas werkt het dan hetzelfde als ieder ander dieet dat je hebt gevolgd: het worden nieuwe regels om te volgen en je ‘houdt het niet vol’.

 

Wat is jouw achtergrond?

 

Ik ben van oorsprong leerpsychologe en opgeleid in het trainen, opleiden en coachen van andere mensen. Daarnaast ben ik expert lichaamsbeeld en eetbuien en opgeleid in het begeleiden van mensen met eetbuien bij Artiva (NL) en bij het instituut Be Nourished (Portland, USA). Sinds 2014 begeleid ik vrouwen naar een ontspannen relatie met eten en hun lichaamsbeeld. Ik ben aangesloten bij de Association of Size Diversity and Health (ASDAH) (klik hier voor mijn profiel) en ambassadrice van de Body Image Movement (klik hier voor mijn profiel).

 

 

Wil je je aanmelden of heb je vragen?


 

Neem gerust contact met me op. Dan help je ik graag verder.